Mag een werkgever een andere werknemer aanstellen als bedrijfsarts

Hoi allemaal ik heb sinds ik ziek thuis zit ( dubbele liesbreuk ) alleen maar problemen met werkgever. Heb hier al eens een vraag over gesteld maar goed daar wil ik niet verder over gaan. Nu wilt hij dat ik me laat controleren door de bedrijfsarts. Uiteraard heb ik hier geen moeite mee, aangezien ik niks te verbergen heb , sterker nog het is zichtbaar dat ik een dubbele liesbreuk heb.

Nu moet ik me dus melden bij de bedrijfsarts en tot mijn grote verbazing is de betreffende arts niemand minder dan een van onze project managers en is absoluut, zover ik weet geen arts.

Mijn vraag is dan mag dit wel en moet ik hier gehoor aangeven.

Met vriendelijke groet alex

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De werkgever kan hoogstens een andere medewerker inzetten als ARBO-controleur (als er geen externe ARBO-dienst is die aan verzuimbegeleiding doet.) Maar een niet-medicus kan en mag geen medische controles/onderzoeken doen en zeker niet als 'bedrijfsarts' worden gepresenteerd. Je hoeft hem ook geen medische details mee te delen, dat behoort tot het zogeheten 'medisch geheim'.

In het gunstigste geval heeft je werkgever zich wat onhandig uitgedrukt en bedoelt men een 'ARBO-controleur'. Een werkgever moet tegenwoordig een hele riedel procedures volgen waaruit blijkt dat hij er alles aan doet om een werknemer weer aan het werk te krijgen. Dat is ook in zijn eigen belang vanwege de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte.

Toegevoegd na 6 uur:
Naar aanleiding van een reactie over het uitvoeren van "arbo-werk" door de werkgever zelf:

"Uw werkgever is niet verplicht gebruik te maken van een arbodienst. Wel moet hij deskundige ondersteuning krijgen bij een aantal taken. Een arbodienst ondersteunt werkgevers bij ziekteverzuim en arbeidsomstandigheden.

Uw werkgever moet voor de volgende taken gebruik maken van deskundige ondersteuning:
* advies en toetsing van de Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E);
* ziekteverzuimbegeleiding (door de bedrijfsarts);
* periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) (door de bedrijfsarts);
* aanstellingskeuringen (door de bedrijfsarts).

Voor deze ondersteuning kan uw werkgever kiezen voor een contract met een arbodienst of voor het inzetten van een arbodeskundige (maatwerkregeling)."

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/moet-mijn-werkgever-een-arbodienst-hebben.html

De rest (en dat is nogal het een en ander) kan hij zelf doen, als er genoeg deskundigheid in huis is. Daar vallen dus ook de 'controlebezoeken' onder. ("Hoe gaat het ermee', 'wanneer denk je weer aan het werk te kunnen', 'zijn er bijzondere maatregelen die wij als werkgever kunnen nemen om terugkeer mogelijk te maken', dat soort zaken. Maar niet het opnemen van de bloeddruk, het laten zien van allerlei wonden en het genezingsproces daarvan of het overhandigen van een lijst van voorgeschreven medicijnen. Dat is artsenwerk.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit mag de werkgever alleen als hij aangemeld staat als arbodienst.
liveisgreat
11 jaar geleden
iemand bedanken voor een goed antwoord is natuurlijk prima, nog leuker als je eraan denkt "duimpje omhoog" aan te klikken :-))
van mij in ieder geval een +!
Amadea
11 jaar geleden
Maar daar heb je een minimum aantal punten van 100 voor nodig, en daar zit Alex nog niet aan. Dat is nu in de herziene versie niet direct te zien, maar je kunt het ook aan de roze stippen onder de avatar zien. Pas bij het verschijnen van de tweede stip kan je duimpjes bij antwoorden geven.
Computoon
11 jaar geleden
Dank u. Reagerend op uw eerste opmerking:
" in dit geval moet ik me melden bij de "bedrijfsarts" om te kijken wat er aan de hand is en wat ik wel kan doen. Ga er vanuit dat ik dus wel het recht heb om naar een echte bedrijfsarts te vragen. " Als degene bij wij u zich moet melden niet afgestudeerd is als arts, mag hij uiteraard niet aangeduid worden (of zichzelf aanduiden) als bedrijfsarts. U zult de 'verzuimrapporteur' (laat ik 'm zo maar noemen) wel gewoon moeten binnen laten en algemene vragen moeten beantwoorden. (Dat zou u namelijk ook moeten doen als een verzuimrapporteur van een externe -maar altijd door de werkgever betaalde- arbodienst zou zijn langskomen. Ingaan op een redelijk voorstel voor tijdelijk aangepast werk - tenzij u van mening bent dat dit medisch niet verantwoord is - hoort daar ook bij, dat is nooit een 'vrijblijvend advies' . Als daar verschil van mening over bestaat of ontstaat, staat het u geheel vrij om aan de verzuimrapporteur te melden dat u graag een afspraak met de bedrijfsarts wil. Waarschijnlijk zal de verzuimrapporteur in zo'n situatie met hetzelfde voorstel komen. De naam van die bedrijfsarts zal u waarschijnlijk bekend zijn of u kunt 'm opvragen bij de HR-afdeling van uw bedrijf. Bij langdurige ziekte krijgt u u altijd met een bedrijfsarts te doen, ook al ziet u 'm niet meteen. Ook de bedrijfsarts wordt direct of indirect door de werkgever betaald. Helemaal 'zuiver' vind ik dat niet - maar 'zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar'.
Neen, sterker nog u kunt nu een kennisgeving richting het B.I.G. doen dat er iemand zonder de benodigde diploma's zich uitgeeft voor medicus.

Zich uitgeven voor arts zonder de benodigde papieren is strafbaar in Nederland.

Uw baas mag enkel met u in gesprek gaan over vervangende werkzaamheden die door een officiele arbodienst als vervangend werk wordt aangeduid.