Waar moet je rekening mee houden bij het schrijven van een email sollicitatie??

Moet je een korte begeleidende tekst geven en je sollicitatiebrief in de bijlage toevoegen?
Of kan je het beter je alleen je cv als bijlage toevoegen....
Waar moet je verder nog op letten??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zet je sollicitatiebrief in de mail en je CV als bijlage. Mensen die dagelijks honderden sollicitatiebrieven binnenkrijgen houden niet van tijdverspilling en willen zo snel mogelijk je bedoelingen weten. Zorg dat je een persoonlijke sollicitatiebrief schrijft in plaats van een algemene die je bij iedereen in de bus doet. Dat komt ongeïnteresseerd en niet echt gemotiveerd over. Je moet laten zien dat jij anders bent en dat JIJ de beste keuze bent. Laat je interesse in het bedrijf zien, door bijvoorbeeld een compliment te maken over een prestatie die het bedrijf gemaakt heeft. Let natuurlijk op spelfouten, niet te moeilijke woorden (dat komt nogal nep over, maar te simpel weer te dom, zoek een goede balans!) en altijd een beleefdheidsvorm: U.

Aan het einde van je brief kun je zetten: Ik zou deze sollicitatiebrief willen toelichten in een gesprek. Daaruit kunnen mensen opmaken dat je nog meer aan te bieden hebt, en zo heb je misschien wel gelijk een gesprek te pakken!

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tegenwoordig wordt de kern tekst (de brief) veelal aan de mail toegevoegd en niet in de bijlage. De bijlage is bedoeld voor bijkomende stukken zoals je CV en aanvullende informatie.

Daarnaast moet je er gewoon op letten dat je correcte zinnen gebruikt, geen spelfouten enzovoort. Ook zorgen dat het 'onderwerp' van de mail duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik een stage zocht heb ik in de bijlage een CV gezet en een sollicitatie brief.
In de mail zelf heb ik vermeld dat de CV en sollicitatie brief in de bijlage staat.
Het voordeel is dat je opmaak goed overkomt als het in een word document wordt gezet.

Verder moet je er om denken dat je beleeft bent dus geen je zeggen.
En niet te veel liegen (of hoe je het wilt noemen) want anders verwachten ze meer dan je werkelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het geheel dan ook nog in PDF zet weet je zeker dat de opmaak precies zo overkomt als wat je bedoelt hebt. Dat weet je met word niet zeker omdat er verschillende versies zijn. Maar verder een plus, dit is de netste manier. Een email uitprinten ziet er gewoon niet uit.
Voorbeeldje;

Geachte ("naam", als je die hebt, anders schrijf je: "Goedendag", en dan zonder naam)

Op uw site www....... zag ik de vacature voor.......... Deze functie heeft mijn interesse gewekt en ik stuur daarom mijn CV en motivatie mee in de bijlage.

Hopelijk is dit zo voldoende. Ik zie uw reactie met spanning (of plezier) tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Huppeldepup

Ik heb er al aardig wat zo gemaakt en ze worden altijd goed ontvangen. Natuurlijk kan je je eigen "schwung" eraan geven.
In de motivatiebrief die je meestuurt leg je uit waarom je de functie zo leuk vind, en waarom jij denkt er geschikt voor te zijn. Noem wat persoonlijke kwaliteiten en maak ze nieuwsgierig. Succes met solliciteren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet kiezen voor ''Goedendag'' als je geen naam hebt.
Wanneer je geen naam hebt gebruik je: Geachte mevrouw/heer,'' Verder altijd proberen de achternaam te gebruiken en niet de voornaam. Verder een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk wordt hier de achternaam bedoelt, je tutoyeert nooit iemand zomaar tenzij ze dat bij jou doen. Men schrijft overigens ook nooit "Geachte Annet" Excuus voor het niet volledig benoemen ik dacht dat dat duidelijk was. Geachte mevrouw/mijnheer wordt tegenwoordig weinig nog gebruikt als er geen naam bekend is, tenzij het om officiele documenten gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind: goedendag, bij een sollicitatie (vrij officieel) een beetje klinken zo van: nou..dit doe ik eventjes
Geachte mevrouw/heer gebruik ik áltijd bij sollicitaties, brieven/e-mail naar bedrijven ed. En zo heb ik het ook geleerd. Het is gewoon netjes.
Ik adviseer om de begeleidende brief in de bijlage te doen en cv ook in de bijlage. In de mail zet je alleen waar naar je solliciteert en dat je brief en cv in de bijlage zijn te vinden.