waarom heeft een stagiair geen recht op reiskostenvergoeding?

Als stagiair boventallig wel ingezet en bitter hard nodig als ander personeel door ziekte uitvalt , er is wel sprake van stagevergoeding maar daarvoor kan de auto amper rijden elke keer een uur heen en een uur terug. Over reiskostenvergoeding is wel gesproken maar dit is niet mogelijk omdat die al bij de stagevergoeding in zit. Ik dacht altijd dat reiskostenvergoeding niet meer dan normaal was? Weet iemand er in dergelijke situaties meer van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Het inzetten van een stagiair bij uitval van personeel (of al extra personeelslid) is 'oneigenlijk gebruik' van een stagiair, al weet ik dat het in de praktijk gebeurt. Een stagiair is in opleiding en zou niet eens een vergoeding hoeven te ontvangen. Het bedrijf biedt begeleiding in de praktijkvorming en dat is ook wat waard. Er zijn daarom bedrijven die de stagiair geen vergoeding geven en daarom zijn er ook opleidingen die aan bedrijven die wel wat geven vragen om dat door te storten naar de school, zodat die het over alle stagiairs kan verdelen.

Dit gezegd hebbend: een reiskostenvergoeding is geen recht. Als in de CAO of het personeelshandboek staat dat je er recht op hebt, dan heb je het, anders niet. Zo'n vergoeding kan op dezelfde manier ook weer worden afgeschaft. Een stagiair is echter geen personeelslid.

In een geval waarin het bedrijf je vraagt om te komen werken en waarin de 'vaste medewerkers' wél reiskostenvergoeding krijgen, zou ik het niet meer dan redelijk vinden dat de als 'toegevoegde medewerker' ingezette stagiair ook gewoon die vergoeding krijgt, ook al heeft hij/zij er geen recht op. Dat is wel zo netjes, al is het geen wet. Wil het bedrijf dat niet, dan weet je meteen hoe ze over stagiairs denken...
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je werkgever is niet verplicht om je reiskosten te vergoeden. Als stagiair val je niet onder een CAO, dus ook daar kun je geen rechten aan ontlenen. Veel werkgevers zijn echter wel bereid tot het bieden van een tegemoetkoming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reiskostenvergoedingen zijn helmaal niet meer normaal niet allen voor stagiaires maar ok voor vast personeel. Die tijden zijn geweest.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
daar is verder gemotivatie voor nodig dat is het gewoon veel stagaires krijgentegenwoordig ook geen vergoeding meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, je bent toch zelf verantwoordelijk voor je eigen motivatie.