Telt een uitzendcontract ook mee?

Ik werk nu bijna 1,5 jaar bij het zelfde bedrijf. Het eerste halfjaar voor een uitzendbureau, daarna ben ik overgenomen door het bedrijf zelf en kreeg een halfjaarcontract.

Na dat halfjaar kreeg ik opnieuw een halfjaarcontract. Nu krijg ik volgende week waarschijnlijk een nieuw contract.

Moet zij mij nu een contract voor onbepaalde tijd aanbieden of mogen zij nogmaals verlengen met een halfjaar?

Ik ben gister zelf nog bij het uitzendbureau geweest om dit na te vragen. Zij vertelde mij dat het halfjaar bij het uitzendbureau ook telt en het bedrijf zou volgens hun mij nu een vaste aanstelling moeten geven als ze met mij door willen gaan.

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo anders hoor ik het graag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

Neen.

Het contract moet alle drie de keren door dezelfde werkgever uitgereikt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer maar helaas, je gaat niet door voor de koelkast ;-)
Neen, het eerste half jaar was via het uitzendburo, dus via een andere werkgever als je nu hebt. Dus het telt niet mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
indien je dezelde werkzaamheden gedaan hebt in je tijd als uitzendkracht, telt dat mee als een contract!!! veel werkgever leggen dit niet uit aan de werknemer, of weten dit niet, maar het wettelijk gezien waar, het uitzendbureau heeft dus gelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus mocht mijn werkgever weer met een halfjaarcontract over de brug komen kan ik dit tekenen. En op de ingangsdatum van het contract tegen hem zeggen dat de verlenging niet kan en dat het contract moet worden omgezet naar een contract voor onbepaaldetijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.arbeidsrechter.nl/einde-tweede-derde-vierde-arbeidsovereenkomst-van-rechtswege Vind ik moeilijk, omdat ik geen zicht heb op de werkzaamheden en dus niet kan beoordelen of er sprake is van een keten. Ikzelf met dit derde contract in handen het juridisch loket bezoeken, zij kunnen je een passend antwoord geven. Maar wacht in ieder geval op wat je werkgever doet, er zijn drie mogelijkheden. Eindigen, vaste of bepaalde tijd, waarbij de eerste en tweede hrt meest logische zijn.
Ja, dit telt mee. Er is een keten van overeenkomsten bij dezelfde werkgever voor hetzelfde werk. De hoofdregel na maximaal drie tijdelijke contracten een vast contract moet volgen telt ook in deze situatie. Zie artikel 668a lid 1 en 2 uit boek 7 burgerlijk wetboek: dit geldt ook bij "op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn."

Het is overigens zo dat als je een nieuwe overeenkomst tekent dat deze automatisch voor onbepaalde tijd is, ongeacht wat er op staat.

Dat betekent dus ook dat het misschien slimmer is om niet al teveel heisa te maken als ze alsnog met een overeenkomst voor bepaalde tijd komen. Ze zijn je namelijk niet verplicht om je een nieuw contract aan te bieden, dus je hebt dan kans dat ze zich bedenken. Het is beter om stilletjes te tekenen en te kijken wat er dan gebeurd. Mochten ze aan het eind van de periode bedenken dat ze niet verder met je willen dan kan je ze altijd nog wijzen op de ontstane situatie.