Mag een werkgever in een vacature eisen dat een sollicitant "jong" is? De exacte tekst is "Je bent jong en spontaan". Is dit leeftijdsdiscriminatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
anneliez
11 jaar geleden
Het zal vast wel discriminatie zijn, maar van mij mag het in de advertentie. bespaart mij de moeite van een brief schrijven op een, voor mij, kansloze vacature

Het beste antwoord

Zo'n zinsnede is duidelijk een twijfelgeval, waarbij discriminatie moeilijk valt aan te tonen. Er wordt geen leeftijdsgrens genoemd en de aanbieder van de vacature zal zich vast verweren met de stelling dat sollicitanten 'jong van geest' moeten zijn.

Overigens betekent het stellen van leeftijdseisen niet per definitie dat sprake is van discriminatie. Zo is het volledig legitiem om bij de functie-eisen te vermelden dat kandidaten 'pas afgestudeerd' moeten zijn (b.v. omdat ze dan beter passen in het team) of juist 'minimaal 5 jaar werkervaring' moeten hebben (vanwege de aard van de functie). Bovendien is leeftijd een relatief begrip: iemand van 40 is oud ten opzichte van iemand van
twintig, maar jong ten opzichte van iemand van 60.

De wet die leeftijdsdiscriminatie regelt, biedt dan ook de nodige speelruimte. In onderstaande bron wordt daarover uitleg gegeven door Bureau Discriminatiezaken Hollands Midden en Haaglanden.
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me logisch als de werkgever opzoek is naar een iemand van 16 voor op de zaterdagen te werken dan wil je dat iemand rond die leeftijd reageert op de factuur. Het geeft gewoon met die tekst aan wat hij wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Factuur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja vacature is een moeilijk woord...