In grote bedrijven wordt vaak complexe bedrijfsautomatiseringssoftware gebruikt, bijvoorbeeld SAP, Oracle. Om te zorgen dat iedereen hier mee kan werken zijn er systeembeheerders die zorgen dat de software geinstalleerd wordt en blijft werken. De systeemeheerder zorgt voor de technische kant van de zaak. Soms zijn er ook andere IT consultants en programmeurs betrokken om de software op maat te maken.

Maar medewerkers moeten ook correct met de software werken door de juiste dingen in te voeren of de juiste procedures te volgen. Een functioneel beheerder is daarbij de brug tussen de systeembeheerders en de eindgebruikers. De functioneel beheerder weet doorgaans precies wat de sofware kan en is het aanspreekpunt van de eindgebruikers voor de werking van de software.

De functioneel beheerder communiceert naar de systeembeheerders als er technische problemen worden gesignaleerd en naar de eindegbruikers bij functionele (inhoudelijke) zaken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast houdt een functioneel beheerder zich ook vooral bezig met de proceskant achter de software. Daarom zul je eerder functioneel beheerders aantreffen bij software die ingrijpen op bedrijfsprocessen, zoals ERP (administratie) en CRM (klantbeheer) sofwtare.

Toegevoegd na 5 minuten:
Achtergrond informatie o.a. in het boek "functioneel beheer" van R. Ruigrok.

Verder een link naar een white paper van Logica CMG
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank !

Andere antwoorden (4)

Als je dit in de ICT branche bedoeld, dat is iemand die specifiek voor een bepaald software product verantwoordelijk is, bv. Axapta om wat te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
“Als functioneel beheerder zorg je voor het in stand houden en aansturen van de informatievoorziening. Je vertegenwoordigt daarbij de gebruikersorganisatie waarbij de gebruikers met vragen, opmerkingen en problemen terecht kunnen bij de functioneel beheerder.”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Functioneel beheerder,
is verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van de functionele documentatie en voor het correcte gebruik van informatiesystemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een notendop : een systeembeheerder zorgt voor de hardware; een applicatiebeheerder zorgt voor software; een functioneel beheerder zorgt er voor dat alles op papier in goede banen verloopt en probeert dat ook over te brengen aan de andere beheerders.