Als er gevraagd wordt óók (naast 't werk overdag) een extra avond te werken: kan je dan de extra reistijd als zijnde overuren declareren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

dat kan maar ga je tussen de overdag en avond dienst naar huis dan
als dat zo is kun je deze in overleg met je baas ook gewoon als kilometergeld declareren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja; anders moet ik uuuren wachten.
Dat soort dingen zijn afhankelijk van de afspraken vastgelegd in een (eventuele) CAO.
Je maakt trouwens ook extra reiskosten. Daarover bestaan binnen bedrijven ook verschillende afspraken.
Even navragen of uitzoeken, lijkt me dus van toepassing voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan je wel,maar of jouw werkgever het accepteert is een tweede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou ie 't niet accepteren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijvoorbeeld,omdat het niet in jouw werkomschrijving staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de werkgever 't vraagt, om 's avonds extra te werken, dan staat 't toch automatisch in de werkomschrijving?
Je zou, afh cao, OF een maaltijd op kosten baas kunnen declareren OF extra reiskosten en tijd als je tussendoor naar huis moet/gaat.
Als je met het OV gaat zou het kunnen dat je ook nog eens slechtere aansluiting naar huis hebt dus meer reistijd.
Daarentegen zou je, als je met eigen vervoer gaat erop kunnen rekeken dat je mogelijk minder in de file staat en dus sneller thuis bent na overwerk.

En, afh. van CAO, als je meer dan een bepaald bedrag per maand verdient heb je helemaal geen recht op overwerk vergoeding. Dan wordt je simpelweg veronderstelt alle werkzaamheden voor dat bedrag uit te voeren ongeacht hoe lang je erover doet. Betekent dan vaak wel dat je op rustiger tijden die uren kunt verrekeken door eens vroeg naar huis te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal niet.
Ik ken eigenlijk geen enkel bedrijf dat dan ook de reistijd vergoed, wel de reiskosten trouwens. Nu ken ik niet alle bedrijven natuurlijk, er zal er misschien best eentje zijn.
Er wordt per uur werken betaald, daarvoor moet je een bepaalde prestatie leveren. In de auto zitten en naar je werk rijden is normaal gesproken geen werktijd omdat men vindt dat je dan niet echt bezig bent met je werk.

Bij de meeste bedrijven waar ik gewerkt heb mocht je dan wel reiskosten deklareren op basis van werkkilometers (dus bijv. 30 cent per kilometer). Als je nou erg ver van je werk af woont (1 uur heen en terug bijv.) dan kun je dat misschien wel voorstellen. Maar als het vaak voorkomt dat mensen een keertje moeten terugkomen, dan denk ik dat je niet erg enthousiast ontvangen wordt ;)