Mag een werkgever in een CAO vastleggen dat een bevallingsdag en een dag van aangifte onder eigen tijd valt?

Mijn partner geeft aan dat er in zijn cao staat dat hij niet doorbetaald krijgt wanneer ik moet bevallen. Terwijl ik op internet lees dat het wettelijk vastgelegd is dat een man op zijn minst recht heeft op 2 doorbetaalde dagen die niet onder vakantiedagen zou vallen. Nu weet ik niet of dat de cao voorwaarde van zijn bedrijf geldig is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een vader heeft 2 dagen verlof na de geboorte van zijn kind, de dag van geboorte en het aangeven bij de burgelijke stand, valt hier niet onder, dat valt onder het zgn. calamiteiten verlof, een werkgever mag zelf bepalen of en hoe de werknemer dit betaald krijgt, hij mag ook voor die dagen, vakantiedagen laten inleveren, de baas van je partner staat dus in zijn recht, al zullen de meeste bazen dit anders oplossen.
www.penoactueel.nl/arbeidsvoorwaarden/.../kraamverlof-519.html

Toegevoegd na 3 minuten:
je partner kan er wel voor kiezen zijn 2 verlofdagen voor het vader worden, te gebruiken op de dag van bevallen en de dag van aangifte doen, maar dan hebben jullie geen tijd, of in ieder geval weinig tijd, om samen van het kindje te genieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké maar ik begrijp dus goed dat die dagen dus inderdaad onder eigen tijd vallen? Dus vakantiedagen inleveren? Want nu is het zo dat hij helemaal niks onder bijzonder verlof heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij mag 2 dagen thuis blijven voor de geboorte van zijn kind, hoe hij die invult moet hij zelf weten, dit moet wel binnen een redelijke termijn vallen. Zou je willen vermelden onder welk CAO hij valt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een cao voor alleen dat bedrijf. Dus geen overkoepelende bedrijfstak.
ronron1212
11 jaar geleden
Crea dat klopt wettelijke regeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je reactie. We hebben de cao er op nageploezen. je antwoord was correct en volledig.

Andere antwoorden (2)

Wettelijk gezien heeft je partner recht op twee dagen kraamverlof, welke doorbetaald dienen te worden. Hoe deze dagen betaald en/of verrekend worden is afhankelijk van de CAO, wel is het zo, dat het alleen verrekend mag worden met bovenwettelijke vakantiedagen, dus nooit met wettelijke dagen! Geniet van jullie kindje!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. Met wettelijke dagen bedoel je neem ik aan de 25 dagen vakantiedagen waar iedere Nederlander recht op heeft?,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wettelijke dagen zijn 4 keer het aantal dagen per week die je werkt, eigenlijk het aantal uren, dus als je 40 uur werkt per week, heb je 160 wettelijke uren. Alles wat je meer hebt, staat ook weer in de CAO vermeld.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat zijn de vakantie dagen en niet het bijzonderverlof waar de vraag overgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenwettelijke dagen staan los van bijzonderverlof dagen. In de wet staat slechts dat men recht heeft op vrije dagen, niet hoe en door wie deze betaald moeten worden, helaas! Dit is afhankelijk van een CAO en/of huisreglement van de wetgever!
ronron1212
11 jaar geleden
De echtgenoot of partner van de moeder van een pasgeboren kind heeft recht op 2 dagen betaald kraamverlof. Een werkgever kan dit verlof niet weigeren. In een cao kunnen andere afspraken staan over de duur van kraamverlof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemáál, maar er staat niet in de wet dat de werkgever deze als bijzonder verlof moet geven, slechts dat hij deze dagen niet mag weigeren. Per CAO wordt vastgelegd of dit onder het zgn bijzonder verlof valt.
De cao wordt niet door zijn werkgever gemaakt maar door een branche organisatie. Dus als hij gewoon op internet even zijn cao op zoek kan hij dat gewoon nalezen. De werkgever bepaald de cao niet.