Voor werknemers van 61 tot 65 jaar wordt een doorwerkbonus ingevoerd in de vorm van een belastingkorting.

Met behulp van de belastingkorting kan een werknemer sparen om de financiële gevolgen op te vangen van de stijging van de AOW-leeftijd, die vanaf 2013 wordt verhoogd om in 2021 uit te komen bij 67 jaar.

Sparen werknemers de belastingkorting vier jaar lang op, dan moet die ervoor zorgen dat mensen met een laag inkomen anderhalf jaar eerder uit het arbeidsproces kunnen treden. Het is echter nog de vraag of de doorwerkbonus voldoende is om de geplande anderhalf jaar te overbruggen.