Hoe kan je je het beste opstellen tegenover een collega die jou niet mag?

Ik heb al eens een aanvaring gehad met een collega ook mede dat ik soms wat eigenwijs ben maar verder dacht ik toch wel collegiaal ben en iedereen bered ben om te helpen.
Ik werk er nu bijna 1 jaar en na dat jaar krijg ik een vaste aanstelling. Ik krijg alleen het idee dat sommige mij er uit willen pesten. 1 van hun zegt dan zelf al tegen mij al bepaalde dingen wat hem niet aan staat (vind ik op zich wel eerlijk). Maar hij blijft elke dag maar weer aan de gang en sommige van mijn collega's blijven maar oude koeien uit de sloot halen. Alsof ze zelf geen normaal gespreksonderwerp hebben. Af en toe heb ik wel een normaal gesprek met collega's maar af en toe vraag ik me af wat het beste is ook omdat mijn contract bijna is afgelopen. Verder heb ik erg leuk werk en daar doe ik op dit moment ook mijn best voor. Maar hoe kan ik het beste mezelf op stellen? Elke keer verdedigen, ene oor in andere oor uit of gewoon mijn mond houden? Word er een beetje moe van namelijk. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

als je ergens gaat werken ben je natuurlijk "de nieuwe" en niets is leuker voor de mensen (je collega's) die er al werken om de nieuwe te pesten. nog leuker is het als jij er op ingaat, dan kunnen ze helemaal lachen.

als je er al (bijna) een jaar werkt en je weet al dat je daarna een vaste aanstelling krijgt, dan doe je je werk dus goed! nou, dat is mooi natuurlijk. maar laat je nou niet wegpesten hè !

misschien is het verstandig als je niet TE eigenwijs bent, je blijft de nieuwe, en af en toe een beetje dimmen, iets minder grote mond kan allemaal helpen om de relatie met je collega's goed te houden.

gewoon je werk doen, vriendelijk gedag zeggen en je niet laten stangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

respect hebben zegt me moeder altijd,
maar je kan jezelf wat minder ruw opzetten
in de hoop dat de ander hetzelfde doet
mischien zit die persoon wat dwars
of heb je je excuses al aangeboden? dat soort dingen
kunnen de situatie veranderen en me opa zei altijd:
in elk bedrijf/winkel zit een rotte appel
dat staat voor: in geen 1 winkel is lles perfect
er is altijd aan de hand
nu draai ik erom heen maar wat ik zei is wel waar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat staat die collega niet aan?

Als je manier van kleden of je kapsel hem niet aanstaat : jammer dan.

Maar als hij zich bijv. ergert aan iets wat werkgerelateerd is, zou je misschien een stapje in zijn richting kunnen doen, hem bedanken voor de tip, en je werkwijze een beetje aanpassen.

Een team is zo sterk als de zwakste schakel, en als je steeds blijft struikelen over hetzelfde, is het misschien handiger om dat opstakel te verwijderen.

Je eigen mening of je eigen werkwijze hebben is iets anders dan 'eigenwijs' zijn. Eigenwijs is hóé dan ook je eigen zin doordrijven, en je weet : aktie geeft reaktie....

Dus pas je een beetje meer aan, en de algehele sfeer zal verbeteren.

Als hij zich bijv. ergert aan je woordgebruik : ook hier : pas je aan.
Ik heb lang in een dienstverlenend beroep gewerkt, en ik vond bijv. 'hállooooohhh' zeggen ipv. 'goedemorgen, meneer' ergerlijk : je hebt niet samen in de zandbak gezeten, tenslotte.

Kritiek van collegaas kan soms echt opbouwend zijn, als je erover nadenkt. Eigenwijs of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt, alsof ze tijdens koffie of zo vrij veel over jou zitten te klagen.

Vertel hun eens, dat je het heel onplezierig vindt om op deze manier het onderwerp van gesprek te zijn.

" nu gaat het weer over mij, en over wat ik niet goed doe. Ik vind het erg onplezierig als ik elke keer weer onderwerp van het gesprek ben. Kunnen we het eens ergens anders over hebben?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou toch een goed gesprek met diegene aangaan. Omdat er best wat 'geruis' kan zitten in jullie communicatie. Eerlijk zijn hoe jij het voelt en hoe het op jou overkomt en probeer daarbij niet aanvallend te zijn. Gewoon bij jezelf en je gevoel blijven. bv. Ik vind....
Je zegt zelf :Ik krijg het idee dat sommigen me er uit willen pesten. Is dit echt zo? Of is dit jouw gevoel?Door goed te communiceren kun je hier achter komen

het zou zo zonde zijn om weg te gaan. want ik lees wel dat je het erg naar je zin hebt.