Mag mijn baas eisen dat ik iedere dag een half uur later begin om zo mijn tvt uren op te maken?

Ik heb een aantal tvt uren opgebouwd om deze op te maken wil mijn baas dat ik iedere dag later begin met werken zodat ze op gaan. Tevens wil hij dat als ze op zijn we toch later beginnen zodat ik min uren opbouw voor drukkere tijden.
In mijn cao bloemist winkeliers kan ik niet terug vinden of dat dit mag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Elke werknemer moet voor Arbo elk jaar een verplicht aantal uren/dagen vrij nemen.
Als je in verband met naderende eindejaar nog veel uren hebt staan en jijzelf geen voorstel doet om deze op te nemen, dan kan een werkgever een werknemer verplichten.

Voor komend jaar kan hij niet zomaar de vakantie-uren gaan invullen door jou elke dag later te laten beginnen.
Tenzij dit een recht is omschreven in de CAO. Maar doorgaans is dit niet mogelijk en heb je afgesproken werktijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doorgaans worden tvt-uren in overlag opgenomen. Persoonlijk spaar ik ze zelf ook liever op tot hele dagen, maar in het belang van de zaak is het beter om ze gespreid op te nemen. Tvt-uren kunnen pas opgenomen worden als ze gemaakt zijn, dus geen negatief saldo opbouwen.
11 jaar geleden
Het beste is dat je die uren in goed onderling overleg opneemt, rekening houdend met de (on)mogelijkheden bij het bedrijf en met jouw eigen voorkeur.

Het feit dat je kennelijk zonder zeuren veel overuren hebt gewerkt, schept op zijn minst de verplichting bij je werkgever om zo coulant mogelijk met het opnemen van die uren om te gaan. Tenslotte heeft hij er baat bij dat jij flexibel voor hem bent en is het dus in zijn belang om jou zo flexibel te houden: Het is geven en nemen!