hoe motiveer ik mensen?

Helaas is het moreel ingezakt en ik wil ze behoeden voor een "slecht nieuwsgesprek" van hogerhand

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg : tjakka !!!

Antwoorden (3)

Door ze de voordelen te tonen van het geen dat jij wilt dat zij doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door eens rustig met elkaar om de tafel te gaan zitten met een bakkie erbij, en alle grieven te laten spuien, zodat je precies weet, waarom het moreel zo is ingezakt. (Dat kan je natuurlijk overslaan, als je dit al wél weet...)
En dan wijzen op de goede dingen die ze hebben, in vergelijking met anderen.
Het gras lijkt vaak groener aan de andere kant, maar is dit niet, en door ze met feiten dit te laten inzien, motiveren ze zichzelf weer, als je overtuigend bent in je argumenten.

Ik zou niet een soort dreiging uitspreken over 'hogerhand', anders word je minder geloofwaardig, en denken ze misschien, dat jij 'gestuurd' wordt door de hogerhanden, en dat jij aan hun teugel loopt.

Als je aangeeft, dat je gemerkt hebt dat stemming zo negatief is, en dat je daar graag over wilt praten op eigen initiatief, krijg je een veel eerlijker beeld van wat er speelt, en kan je je argumenten beter kiezen.

Wel heel goed van je, dat je je zo betrokken voelt, en dat je wat wilt doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Complimentjes geven over de dingen die wel goed gaan, in een gesprek waar iedereen bij is. Misschien voor ieder persoonlijk een apart sterk punt eruit lichten. Iedereen vind een compliment leuk om te horen.
Desnoods met een beloning (indien mogelijk) door ze op bv vrijdagmiddag een half uurtje eerder naar te laten gaan. Jezelf niet hoger plaatsen dan de anderen, iedereen is een schakel in het bedrijf, dus even belangrijk.
Probeer ook eens mee te leven met de mensen die dat verdienen. Bijvoorbeeld, door eens te vragen naar die zieke zoon of naar die kleindochter haar examen.
Ik spreek uit ervaring en het komt wel de sfeer ten goede.
Succes!