Hoe word ik toegelaten op conservatorium?

Mijn passie is muziek. Ik speel als ik met school klaar ben 3 jaar gitaar en ik zing dan 3,5 jaar. Ik ben wel muziekaal en ik ga met gitaar best snel, maar is dit genoeg? Heeft iemand tips hoe ik op conservatorium kan komen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik doe trouwens vwo, dat was ik even vergeten te vermelden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.6K

Antwoorden (4)

Als je voldoende talent hebt, kun je na havo/vwo starten met een intensieve opleiding onder leiding van hoog gekwalificeerde musici. Een opleiding tot instrumentalist, docent muziek, zanger of dirigent, waarbij je kiest voor instrumentaal/vocaal, muziektheater, compositie, directie of docent muziek.

Lees verder

http://www.fontys.nl/conservatorium.tilburg.13479.aspx?returnurl=%2fstudiekeuze.aspx%3fcrohocode%3d34739%26gclid%3dCNmc36SlobMCFePHtAodcxwAOQ&idopleiding=4748

Toegevoegd na 59 seconden:
Om toegelaten te worden tot de bacheloropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam moet de kandidaat in het bezit zijn van een diploma VWO, HAVO, MBO (minimaal 3-jarige cursusduur) of VHBO (idem), of een getuigschrift van gelijkwaardig of hoger niveau.

Amsterdam:
http://www.ahk.nl/conservatorium/toelating/toelating-en-aanmelding/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het conservatorium is een HBO-opleiding en met de juiste vooropleiding (VWO, HAVO, MBO (minimaal 3-jarige cursusduur) of VHBO (idem), of een getuigschrift van gelijkwaardig of hoger niveau) kan je toegelaten worden,
mits je ook slaagt voor het toelatingsexamen.
Dat zijn in ieder geval de regels voor het Conservatorium van Amsterdam. Zie de website als voorbeeld.
Mogelijk verschillende de regels per conservatorium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankuwel! Ik heb op dit moment dus de kans om naar conservatorium te gaan. Maar is drie jaar muziekles niet te weinig?
Je voldoet aan de harde eisen van het conservatorium, maar je moet er wel rekening mee houden dat het conservatorium écht alleen voor de top is. Een vriend van me, die toevallig in Rotterdam conservatorium doet, zei tegen me dat ze daar maar 3 gitaristen per jaar aannemen.

Tenzij je dus enorm getalenteerd bent, denk ik niet dat je met 3 jaar gitaarles op het conservatorium kunt komen. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei dat is inderdaad wel heel weinig. Misschien dat ik met zingen in alkmaar wel aangenomen kan worden.
Mijn tip is nu al zorgen dat je op conservatorium nivo les krijgt. Dus studeer een uur per dag op dat nivo. En neem zoveel mogelijk privé lessen van een conservatorium docent. Meerder uren per week. Samen met een coach kun je droom waar maken. Maar wees eerlijk over je doel.

En zorg dat je naast gitaar en zang ook andere instrumenten beheerst. Als je muzikaal bent is dat geen probleem. Je dient bij de top muzikanten van Nederland te komen. Alleen de beste van de wereld worden nu tot het conservatorium toe gelaten. Zorg dat jij bij die top gaat horen.

"Best snel" is nog niet snel genoeg. Dat (leer) tempo dient veel hoger te zijn.

Praat maar met de muzikanten die conservatorium gedaan hebben en je zult horen wat het mogelijk is, maar dat de weg er na toe een harde weg is. Maar een 9 halen voor vwo tentamen of examen is ook niet simpel en dat is ook mogelijk.

Wat ook helpt is dat je goede cijfers haalt of hebt voor wiskunde, natuurkunde en je talen.
Een zanger dient accentloos zijn talen te spreken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn nog meer manieren zoals in de link staat.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het helpt zeer als je engels op een hoog nivo is, want je docenten zullen in het engels les geven. De conservatoriums leven van de buitenlandse studenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okay hier kan ik niet zoveel mee. Mijn ouders en ik hebben echt geen geld om zoveel lessen te betalen. Ik heb op school geen natuurkunde. Engels gaat wel oke en wiskunde ben ik heel slecht in. Ik snap ook niet echt waarom je natuurkunde nodig hebt. En sorry hoor, maar bijna niemand in Nederland spreekt zijn talen accentloos dus als ik het gewoon kan en ik heb een goede woordenschat is dat echtwel voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Engels kan ik trouwens bijna accenloos, frans niet en duits heb ik niet op school. Maar ik hoef toch niet in het duits te zingen?? Dat is toch niet nodig dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het wil dan dien je een bijbaantje te nemen om de dure lessen te betalen. Conservatorium is niet goedkoop, HBO of universiteit overigens ook niet. De zeer goede kunnen het met 1 les per maand, misschien ben jij die. Maar die 1 ene les dient wel van een top docent te zijn. Op conservatorium dien je in het duits, spaanse, italiaans, portugees en frans te zingen. Het is handig dat je weet wat je zingt, maar uitspraak is alles. Want alleen van het nederlandse en engelse lied kun je niet leven.
Geen nederlander red het tegenover de amerikanen in het engels, onze sterke kant in de muziek is onze talen kennis. Bijna niemand wordt toe gelaten tot het conservatorium alleen die met zeer veel talent en die spelen al 10 jaar op top nivo. Jij moet het hebben van andere zaken. Met matige kennis van wiskunde en echtwel voldoende woordenschat van engels, dat zou misschien wel kunnen, maar misschien red je het wel, maar dan ben je een middenmatige muzikant en het conservatorium richt zich op de zeer goede muzikanten die kunnen leven van de muziek. Ook zonder conservatorium red je het wel, maar dan dien je wel veel geluk en talent te hebben. En dat is ook een weg naar het conservatorium. Maar de meeste muzikanten doen het via zeer hard werken.