Mijn werkgever gaat mij een document sturen, als ik dit NIET teken ga ik akkoord met de inhoud. Mag dat?

Toegevoegd na 1 minuut:
Door een reorganisatie komt er een brief waarin er gevraagd word om geld in te leveren. Allen de brief is zo opgesteld dat wanner je niet tekent je akkoord gaat maar mag dat wel? Ze hebben van mij dan geen handtekening dat ik ergens wel of niet mee akkoord ga.

Toegevoegd na 1 uur:
De situatie ligt wellicht nog iets anders, wij staan op het punt over genomen te worden, nu wil de directie dat wij allerlei toeslagen en vakantiedagen inleveren tot de overname rond is. Ik weet niet of dit van invloed is.

Toegevoegd na 6 dagen:
Inmiddels is alles afgebalzen ddor mijn werkgever hadden toch te veel weerstand, bedankt voor alle adviezen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee, de wie-zwijgt-stemt-toe methode mag niet worden toegepast. Het zou anders ook geen enkel nut hebben om een arbeidovereenkomst of CAO te hebben.

"In het loon en onkostenvergoedingen waarop de medewerker recht heeft volgens de arbeidsovereenkomst (cao), kan de werkgever in beginsel niet eenzijdig verandering brengen. Voor verandering zal daarom nodig zijn dat er overeenstemming wordt bereikt met de medewerker, waardoor loonsverlaging en dergelijke doorgaans weinig voorkomt. Een werkgever mag er niet snel vanuit gaan dat een medewerker instemt met het aanpassen van zijn arbeidsvoorwaarden. Daarvoor zijn duidelijke verklaringen of gedragingen van de medewerker nodig, welke verklaringen of gedragingen niet op meerdere manieren uitgelegd kunnen worden."
Bron:
http://www.arbeidsrechter.nl/veranderen-loon-arbeidsvoorwaarden-onkostenvergoeding

Het zou een andere situatie zijn wanneer er spake was van een nieuwe CAO die minder gunstig was voor de werknemer. (Bijv.: een toeslag wordt m.i.v. moment X niet meer uitbetaald).Maar zo'n CAO is wel tot stand gekomen door werknemers- en werkgeversorganisaties. Dat is een verschil.

Wil de werkgever 'kwaad' dan kan hij wel een ontslagprocedure starten wegens zog. 'bedrijfseconomische redenen'. (Waarom zou je anders reorganiseren?) Maar de kans bestaat wel dat de werkgever schadeplichtig wordt als hij het op deze wijze aanpakt. Ik lees niets over een sociaal plan e.d., niets over een positief advies van de ondernemingsraad...

Merkwaardig vind k deze zin:
"nu wil de directie dat wij allerlei toeslagen en vakantiedagen inleveren tot de overname rond is."
Krijg je na de overname dan die toeslagen en vakantiedagen weer terug? Dan wordt de overnemende partij wel voor de gek gehouden. En deugt er juridisch niks van, zeg ik als niet-jurist.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw antwoord komt uit dezelfde bron als mijn bron. Mijn antwoord staat na jouw stuk tekst en houdt dus in dat er een ideale situatie is (jouw stuk tekst), maar dat het ook anders kan en mag. (mijn stuk tekst). Maar kennelijk heeft de werkgever de aankondiging te kort geleden gedaan, dus kan men met recht een bezwaar indienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is zelfs zo kort, vrijdag hebben we de brief gekregen en vandaag (maandag) voor 17:00 moet deze weer ingeleverd zijn.

Andere antwoorden (2)

Neen dit is niet toegestaan en is vernietigbaar via een rechter.

Elke wijziging van een overeenkomst dient voor akkoord getekend te zijn, niet tekenen betekent dus altijd niet akkoord.

Ga in overleg met uw baas en wijs hem op de tekortkoming, indien het een conflict wordt kan de werkgever u ontslaan wegens een verstoorde arbeidsverhouding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok hartelijk dank voor de snelle reaktie, hier kunnen we mee verder.
Volgens de site van de arbeidsrechter kan dit wel.:

Dit staat er o.a. te lezen:

(...)
Bij voorkeur vraagt de werkgever iedere medewerker afzonderlijk om instemming met andere arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld door een schriftelijk stuk daarover te ondertekenen. Een andere benadering is met onzekerheden omgeven. Zo komt het voor dat een werkgever een verandering in de arbeidsvoorwaarden aankondigt en vervolgens doorvoert, zonder instemming van iedere medewerker afzonderlijk. Dan speelt de vraag of de werkgever er op mag vertrouwen dat een medewerker met de wijziging instemt, door zich niet te verzetten tegen de aangekondigde en inmiddels doorgevoerde wijziging in zijn arbeidsvoorwaarden. Een medewerker die te lang wacht met zijn verzet tegen de wijziging, heeft bij de werkgever het vertrouwen gewekt dat hij met de wijziging instemt, waardoor degene aan de wijziging gebonden is. Deze stilzwijgende instemming doet zich waarschijnlijk voor als een medewerker bijvoorbeeld pas na een jaar duidelijk aangeeft dat hij zich tegen de wijziging verzet en voortzetting van zijn ongewijzigde arbeidsvoorwaarden eist. Heeft de werkgever bij de aankondiging van de wijzigingen een redelijke termijn voor verzet gegeven (bijvoorbeeld een maand), dan kan de werkgever er mogelijk sneller op vertrouwen dat een medewerker met de wijziging instemt als die termijn is overschreden (tenzij de overschrijding gering is). Deze stilzwijgende instemming doet zich niet voor bij wijzigingen die onvoldoende bekend zijn, bijvoorbeeld als een werkgever de verandering in de arbeidsvoorwaarden niet heeft aangekondigd.

M.a.w. Als de werkgever de werknemer ruim de tijd heeft gegeven om tegen de loonsverhoging te protesteren en de gelegenheid geeft om te tekenen, dan wordt bij niet tijdig reageren uitgegaan van een stilzwijgende instemming.

Zie op bijgaande site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en wat is in dit geval dan een redelijk termijn, hier wordt verwacht dat wij binnen een week tekeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk heeft je werkgever al ruim van te voren deze aankondiging gedaan en hebben jullie als werkgever er ook al over kunnen nadenken.
Dat is anders als er tussen de aankondiging en het beslissen maar een week zit. Was de aankondiging al veel eerder dan kun je die week zien als een formaliteit. Hebben jullie overigens een OR en zo ja hebben die ook instemming gegeven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij hebben het gisteren te horen gekregen, vandaag krijgen we de brief en voor volgende week moeten we getekend hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad wel erg kort dag. Teken dus protest aan tegen dit besluit, want anders gaat men uit van 'stilzwijgende instemming'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft dus te maken met een overname. Je werkgever wil de voorwaarden voor overname voor het overnemende bedrijf zo gunstig mogelijk maken. Mogelijk is het dus kiezen tussen twee kwaden: of overgenomen worden met acceptatie van minder loon en vakantietoeslagen of als de overname niet doorgaat mogelijk ontslag al dan niet door faillissement.
Het lijkt me dat je in dit geval het beste contact opnemen met je vakbond. Hopelijk zijn er een aantal mensen lid.