kan je baas je verplichten om 15 minuten voor aanvang van je werk, op je werk aanwezig te zijn ? zonder dat het wordt door betaald .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is niks bijzonders aan dat de werkgever er vanuit gaat dat de werknemers wat eerder aanwezig zijn dan strikt genomen hun werktijd ingaat.
Of het verplicht is, is een ander verhaal.
Maar het is eigenlijk niet meer dan normaal dat je als werknemer ruim op tijd op je werk bent.

Het beste antwoord

Als het in het contract staat dat jij ondertekend hebt kan dit, want dat betekend dat je ermee akkoord bent gegaan om dat te doen.

Als het een nieuwe regel op je werk is kun je er tegenin gaan. Het staat namelijk niet in je contract.

Als het in een contract staat dat je nog niet ondertekend hebt kun je er ook tegenin gaan, maar vaak betekend dit dat je de baan niet krijgt. Voor veel soorten werk is het op het moment namelijk ''voor jou tien anderen''.

Ik hoop dat dit je geholpen heeft.

Groet, Puchacz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als dat in jouw arbeidsovereenkomst of in de CAO staat dan kan hij dat. Het is vermoedelijk nodig voor de overdracht van werkzaken, zodat er geen misverstanden kunnen zijn. Want dan is er kans op fouten, en dat wil een werkgever natuurlijk niet.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen reden om dat kwartier niet door te betalen. Je bent namelijk al aan het werk als je bezig bent met de overdracht. Vaak wordt dat kwartier gebruikt voor werkkleding aantrekken, hygiene, computers aanzetten, stoel aandraaien etc.
Nee, eigenlijk kan hij dat niet verplichten maar voor jou 10 anderen.... Met andere woorden: als je geen vast contract hebt en daar langer wilt blijven werken zou ik niet moeilijk doen, het gaat in heel veel branches zo. Je werktijd begint op tijdstip x en dan moet je klaar zitten naast de telefoon of de kassa en niet nog even moeten plassen, je werkkleding aan moeten trekken, een telefoontje plegen etc.

Als niemand het er mee eens is en het is een nieuwe regel zou ik wel proberen met z'n allen te protesteren.

Lees eens de lange rij reacties in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan het niet verplichten maar is wel vrij standaard ken meer bedrijven die dat als regel hanteren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel gebruikelijk bij winkels , zieken huizen enz . Het is ook prettig even omkleden een slokje koffie even snel bij praten , iets sanitair . Op kantoren wat minder gebruikelijk maar wel op je plek bij begin werk tijd .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
aanwezig zijn is nog niet werken.
ik heb gewerkt op een callcenter, waar zeer regelmatig (vooral jonge) collega's te laat kwamen.
toen dat te erg werd, moesten wij 10 minuten voor tijd binnen zijn en nee, dat werd niet uitbetaald.
de consequentie van steeds net te laat zijn (de bus kwam niet -elke dag- verslapen, etc.) was na 3 x (?) ontslag. dus het was eigen belang voor het personeel.

mag het, ja ik denk het wel, het bevordert de rust op de werkvloer en zorgt er voor dat *men* op tijd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15 minuten eerder komen word bij veel bedrijven als een norm aangehouden, doodnormaal in Nederland. Want als je een dienst hebt van 09:00 - 17:00 dan verwachten de meeste bedrijven dat je om 09:00 stipt aan het werk begint, je bent dan helemaal klaar, pc is opgestart en je bent echt aan het werk.

Bedrijven willen voorkomen dat werknemers tijdens hun werktijd (waar de werkgever dus voor betaald) nog andere dingen moeten doen zoals; nog even de pc opgestart moet worden, de jas moet uitgetrokken worden, neus even snuiten, even naar de wc, nog snel even een kopje koffie etc.

Zo heb je als werknemer een kwartier tijd van de werkgever verspilt.

Ach een kwartiertje, waarom is dat nou zo erg? Dat leg ik hieronder uit:

Stel je hebt 100 werknemers in een bedrijf. Reken dat maar eens om naar 100 werkdagen en elke werknemer heeft gemiddeld een kwartier de tijd nodig voor het werk gaan.

100 * 0,15 = 15 * 100 = 1500 uur per 100 werkdagen, dat is best veel geld dat de werkgever besteed aan iets niet-productief.

Maar in principe kan een werkgever jou niet dwingen een kwartier van tevoren te komen, als jij kan aantonen dat als jij om 09:00 begint, dat jij dan op die tijd helemaal klaarstaat en productief aan het werk bent, dan heeft de werkgever in principe niks te klagen, mits het verder ook niet in je cao staat uiteraard.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn berekening klopt niet. Ben moe :p

100 werknemers * 0,25(15/60) = 25 uur per dag * 100 werkdagen = 2500 uur per 100 werkdagen!