ik ben zeer depressief geworden op mijn werk en ben onder behandeling psychiater , mag mijn werkgever mij ontslaan?

mijn wergever heeft mij terug gezet in functie en salaris tijdens ziekte, depressie, mag dat? kan een vakbond mij helpen, daar ben ik lid van BOVAG FNV, krijg ik gratis juridische bijstand? sta ik in mijn recht als ik mijn salarisverlaging wil aanvechten? veel vragen maar ze houden allemaal verband met ekaar :)

mijn werkgever dreigt met ontslag als ik niet akkoord ga met zijn voorwaarden dat ik lager functie en salaris krijg (dus nu ook ziekte-uitkering) dit "kost" me bijna 500 euro per maand, hier ben ik nog zieker van, staat hij in zijn recht? mag dit zomaar?

is er een advocaat die mij wilt helpen?
ik voel serieus, langzaam de grond onder me vandaan glijden.. u kunt toch ook niet tegenn onrecht, help me aub, wat kan ik doen, ik heb er bijna de kracht niet voor

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (4)

Voor dit soort zaken is je vakbond uitermate geschikt. Ze zijn op de hoogte van wat wel en niet mag en kunnen je gratis juridisch ondersteuning (onderdeel van je lidmaatschap!) geven. Gewoon even bellen.
Je salaris tijdens ziekte is minimaal 70% van je laatst verdiende salaris. Tijdens je ziekte kun je niet zomaar ontslagen worden, mogelijk wordt een contract niet verlengd als deze voor bepaalde tijd is.
Ben je eigenlijk ziek gemeld of ben je nog wel aan het werk? Dit heeft namelijk wel invloed.

Maar bel de vakbond, hoe eerder hoe beter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat hangt van veel omstandigheden af die wij niet kennen.

Als je langdurig ziek bent moet je verplicht reïntegreren.
Een zieke werknemer moet met zijn werkgever volgens een plan van aanpak gericht werken aan reïntegratie. Inschakeling van deskundige ondersteuning zoals een arbodienst of een bedrijfsarts is verplicht; werkgever en werknemer kunnen daarnaast samen een reïntegratiebedrijf inschakelen.

De werkgever moet alles doen om de werknemer snel weer aan het werk te krijgen in het eigen bedrijf.
Ook bij ziekte of blijvend gebrek.
Jouw werkgever heeft bepaald dat jij dat "lager" werk nog wel kan doen, maar je huidige functie niet.
Hij zal dat zien als re-integreren.

Lukt dit niet, dan moet hij proberen de werknemer bij een andere werkgever te plaatsen. Dit geldt tot twee jaar nadat iemand ziek is geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
herkenbare vraag ook de reactie is treffend. Je werkgever mag beslissen je tijdens ziekte minder loon uit te betalen zolang hij over 2 jaar ziektewet maar 170% betaald, dan bedoel ik het eerste jaar bijv 100% en het jaar daarop 70%. Elke andere verhouding mag zolang hij niet lager dan 70% gaat zitten. Wat ik begrijp uit je verhaal is de werkgever al begonnen met die mindering in loon, wat hem kosten uitspaart als jij binnen 2 jaar weer kunt werken.
Voor nu kan je contact opnemen met FNV, ook omdat een contractverandering (verandering functie) niet zomaar éénzijdig genomen kan worden.
Naar mijn idee heeft de FNV ook een juridische afdeling die jou kan begeleiden, als je een rechtsbijstandverz hebt kan je daar zowieso altijd op terugvallen. Juridische stappen zou ik zo lang mogelijk mee wachten omdat je mogelijk weer bij de werkgever gaat werken en de relatie zodoende verslechtert.
Probeer de situatie met je psych bespreekbaar te houden en maak eventueel een lijstje met punten waarop je kan besparen. Tastbare lijstjes werken in een depressieve periode vaak beter dan eindeloos de lijstjes in je hoofd afgaan. Probeer ook contact te houden met collega's zodat je onderdeel blijft van het bedrijf en een integratie niet extra moeilijk wordt. Bedenk daarbij wel wat je wilt zeggen over jouw situatie. Je bent overigens niet verplicht medische informatie te geven over jouw situatie aan de werkgever, wederom is de keuze aan jou.
11 jaar geleden
Als lid van Bovag FNV (onderdeel van FNV Bondgenoten) heb je recht op gratis juridische bijstand (als je langer dan 1 jaar lid bent tenminste, anders geldt er een eigen bijdrage).

Je werkgever kan je in principe niet zomaar terugzetten in functie tijdens ziekte, dat is een eenzijdige wijziging van het arbeidscontract.
Het kan wel zo zijn dat je tijdens ziekte niet volledig krijgt doorbetaald (bijvoorbeeld 70%). Hoe het zit met loondoorbetaling bij ziekte staat in je cao vermeld (zie bronlink).

Als een werkgever dreigt met ontslag is het sowieso verstandig om zo snel mogelijk contact op te nemen met je bond. Het telefoonnummer van FNV Bondgenoten is 0900-9690, bereikbaar op werkdagen tussen 08.30 uur en 17.30 uur. Succes!