Wat is de slimste en voordeligste manier om een afkoopsom te laten uitkeren na vertrek bij een werkgever, wanneer er nog geen nieuw inkomen is?

Na mijn vertrek heb ik nog niet direct zicht op nieuw werk en een inkomen. Mogelijk ook geen recht op ww of in ieder geval minder dan het inkomen was. Daarnaast in echtscheiding, die nog niet is uitgesproken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt af van de hoeveelheid geld die u nodig heeft, maar ook van de vraag of uw toekomstige ex recht heeft op een deel van het geld.

De hoeveelheid geld:
Het is mogelijk om bij ontslagvergoedingen het uitkeren te vertragen om het zo buiten de inkomstenbelasting te houden tot op een moment waarop het in een lager tarief zal vallen. U zegt dat u inmiddels vertrokken bent. En dat u ook geen zicht heeft op extra inkomen. Is het bedrag gelijk of lager dan het aantal maanden dat in dit jaar resteert? En heeft u uw volledige inkomen nodig om van te leven? Laat het dan gewoon uitkeren. Er zal iets teveel loonbelasting ingehouden worden, maar dat valt bij de aangifte 2012 te repareren.

Heeft u wel recht op WW? Of is de afkoopsom hoger dan een paar maanden loon? Dan kan het slim zijn om de uitkering uit te stellen door gebruik te maken van de stamrechtvrijstelling. U kan de ontslagvergoeding laten (!!!) storten bij een verzekeraar of in een eigen stamrecht b.v.

Over de aanstaande scheiding:
Grote kans dat uw aanstaande ex de helft van de uitkering opeist. U doet er goed aan om te kijken of uw oud-werkgever de uitkering vast kan houden tot het moment waarop u met uw ex uitgesproken heeft hoe hij/zij zijn/haar deel wil ontvangen. Het voordeligste is voor hem/haar om na de scheiding het bedrag als eenmalige partneralimentatie ontvangt. Dit is ook voor u voordelig: u trekt deze alimentatie bruto van uw inkomen af - uw belastingdruk wordt dus niet hoger. Het geldt dan voor uw ex-partner als inkomen wat bij hem/haar belast wordt.

Gaat het om een hoop geld? Of krijgt u alsnog ww? Raadpleeg dan een specialist. Die kan uw specifieke situatie beoordelen. Maar hierbij geldt wel: gebruik niet klakkeloos ieder product dat zij aanbieden, vraag andere offertes op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afhankelijk van het bedrag. Bij een groot bedrag
liever niet niet in een keer laten uitkeren. Nadeel hiervan is dat u over het gehele bedrag loonbelasting betaalt. Het kan zijn dat u daardoor in een hogere belastingschijf terechtkomt. Dit is fiscaal niet de meest gunstige regeling, maar u hebt wel direct al het geld tot uw beschikking. (zie in bron 1)

Onderbrengen bij een bank of verzekeringsmaatschappij (banksparen, bijvoorbeeld. Zie in bron 3 voor een uitleg).

Als u een hoog bedrag ontvangt, kan het fiscaal interessant zijn om een speciale BV (stamrecht BV) op te richten. De notaris heeft hierover meer informatie. (zie voor meer info in bron 2)