Mag een werkgever eenzijdig de arbeidsovereenkomst wijzigen?

Naast mijn salaris voor mijn functie als vertegenwoordiger ontvang ik een onbelaste vergoeding voor de kosten die onderweg gemaakt worden. Nu met de werkkosten regeling mag een werkgever nog maar een bepaald percentage van de totale loonsom uitgeven aan onbelaste vergoedingen. De vergoeding die nu betaald wordt, is door beide partijen samen overeen gekomen. Zelf wil ik er geen afstand van doen. Mag de werkgever eenzijdige de arbeidsovereenkomst openbreken en er zonder andere tegemoetkoming iets in wijzigen?

Ik ben niet op zoek naar bla-bla antwoorden als: "iedereen moet belasting betalen" etc, ik heb het over een juridischj/fiscaal vraagstuk waar veel mensen in Nederland mee te maken hebben gehad of de komende maanden mee te maken gaan krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Even voor de zekerheid: ik ga ervan uit dat de hoogte van de vergoeding voor de werkgever hetzelfde blijft, maar dat jij er netto minder van over houdt omdat je voor een deel belasting betaalt over het bedrag dat boven het percentage van de loonsom uitkomt. Hiervoor hoeft overigens niet de arbeidsovereenkomst gewijzigd worden.

Net zoals bij de door VVD en PvdA nu toch afgeschafte forensentaks de bedoeling was, blijft de vergoeding voor onkosten (reiskosten in dit geval) in stand, maar moet de werknemer er belasting over betalen.

In antwoord op je vraag dus: nee, de overeenkomst mag niet eenzijdig worden gewijzigd. Het kan wel zo zijn dat je door een fiscale maatregel of wijziging in wetgeving netto minder overhoudt dan daarvoor. Daar kan je werkgever niets aan doen en jij ook niet.

Er zijn 2 mogelijke oplossingen voor je probleem:
1) Je kunt met je werkgever een hogere bruto onkostenvergoeding afspreken waardoor je netto hetzelfde overhoudt als daarvoor. Hiermee stijgen de kosten voor je werkgever dus de kans bestaat dat hij hier niet mee akkoord gaat.
2) Je ziet af van de vaste onkostenvergoeding en je declareert alleen nog maar werkelijk gemaakte onkosten. Als deze onderbouwd zijn met bonnetjes e.d. dan mag je werkgever deze onbelast vergoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eenzijdig wijzigen mag niet. Als een bepaalde vergoeding die tot nu toe onbelast werd vergoed wettelijk belast moet worden, waardoor je netto minder houdt van dezelfde vergoeding, dan is geen sprake van eenzijdige wijziging. De werkgever betaalt immers hetzelfde uit als wat overeengekomen was; dat je er netto minder van overhoudt is niet de 'schuld' van de werkgever. Het zou hetzelfde zijn wanneer er bijv. een nieuwe schaal voor de loonheffing ingevoerd wordt, waardoor je bij hetzelfde brutosalaris netto ook minder overhoudt. Daar kan de werkgever ook niets aan doen.

Uiteraard kun je je werkgever vragen om de vergoeding zodanig aan te passen dat je netto hetzelfde overhoudt maar de werkgever is niet verplicht op dat verzoek in te gaan. Natuurlijk zijn er binnen hetzelfde bedrijf meer mensen met hetzelfde probleem. Door het voor te leggen aan bijv. de OR krijgt de vraag wellicht meer aandacht maar als de werkgever 'nee' zegt, is het gewoon nee.

Overigens is deze situatie in veel arbeidsovereenkomsten al afgevangen met een zin als: 'Ten aanzien van het salaris en andere emolumenten geldt dat werkgever daarop zal inhouden hetgeen waartoe zij op voorschrift van overheids- en/of daarmee vergelijkbare instanties verplicht is of wordt. Een en ander zal nooit aanleiding kunnen zijn tot het op enigerlei wijze daarvoor door werkgever toekennen van compensaties."
Computoon