Mijn broer moet een cv opstellen voor een stage bij een accountancy bureau, hij heeft echter geen werkervaring. Hoe kan hij dat opvullen?

Mijn broer studeert bedrijfseconomie en is op zoek naar een stageplaats. Hij heeft echter geen werkervaring omdat hij altijd bezig was met sport en zijn computer en heeft het qua inkomsten nooit nodig gehad. Hij presteert wel goed op zijn studie. Hij vraagt zich nu alleen af wat hij met dat lege gat onder het kopje 'werkervaring' moet doen. Heeft iemand hier ervaring mee of andere ideeen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Tja, als hij echt helemaal GEEN wrkervaring heeft, zit er niks anders op om eerlijk te verklaren waarom niet: Ik was met vol enthousiame bezig met sport en IT.

Maar vaak hoef je niet werkervaring dat relevant is te vermelden, ook vrijwilligerswerk is werkervaring, of de krant rondbrengen of andere "malle klusjes" die nergens op lijken. Toch de moeite waard om te vermelden: dat geeft aan dat hij niet werkschuw is.

Anders: geen werkervaring, maar ik ben er nu helemmal klaar voor om daar mee te beginnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ken een meisje dat solliciteerde en een cv had dat buiten school/diploma's en studie specificaties verder weinig vertoonde... ze heeft het toen opgevuld met sport en andere activiteiten (de knutselclub voor de buurtkinderen, de bardiensten die zij bij de sportclub draaide).
dit soort zaken/activiteiten toont wat voor type mens je bent en is dus zeker van belang op je cv !

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ik eerst zeggen dat het niet erg is dat er geen werkervaring is. De reden waarom heb je zelf vermeld, en deze kan jouw broer ook vermelden in de CV.

Onthou dat het gaat om een stageplaats.
De bedoeling van een stageplaats is dat je werkervaring op doet, een idee krijgt van hoe het bedrijf (en soortgelijke bedrijven) werken.

Wees eerlijk naar het bedrijf toe, geen leugens erin.
Benadruk de goede eigenschappen, en vertel in het kort wat je buitenshuis bezig houdt. Bijv. lid van een muziekvereniging. Of vrijwilliger op een kinderboerderij of wat anders. Hou dat kort. De een is misschien een tamboer, de ander danst wedstrijden of is actief in een buurtvereniging. Zo heeft jouw broer zijn interesses die de moeite waard zijn om te vermelden.

extra tip:
Schrijf meerdere bedrijven aan.
Niet overal hebben ze plaats voor een stagair.

Succes voor jouw broer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan zeggen dat hij druk is geweest met zijn studie.
En dan is stage normaliter de eerste professionele werkervaring, zo zijn er vele HBO/WO studenten begonnen, dat is heel gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gebruikelijk om - als je weinig of geen werkervaring hebt - alle werkgerelateerde activiteiten op je C.V. te vermelden. Dus ook vakantiewerk, een krantenwijk, vrijwilligerswerk, etc. Als je een jarenlange ervaring hebt in je eigen vakgebied dan zet je er natuurlijk geen vakantiewerk meer bij wat je deed toen je 16 was, maar als je 18 bent, net afstudeert en verder geen werkervaring hebt, dan is zoiets wel degelijk relevant.

Ik heb zelf een gat in m'n CV omdat ik door medische problemen een hele tijd niet heb kunnen werken. Ik heb in die tijd wel wat vrijwilligerswerk gedaan, dus heb dit samen met betaald werk samengevoegd onder het kopje "werkervaring en vrijwilligerswerk". Als ik het uit ga splitsen krijg je overal rare gaten, en nu loopt het vrij aardig door. Zoiets zou jouw broer ook kunnen doen als hij vrijwilligerswerk heeft gedaan.

Als hij echt helemaal geen werkervaring heeft, dan kan hij het beste z'n CV wat meer vullen met bijzondere capaciteiten of eventuele levenservaring die hij heeft opgedaan. Hobby's en interesses mogen ook op het CV van een starter, maar dan wel de relevante dingen. Verder moet hij niet vergeten om de voor deze functie relevante schoolprojecten te noemen. Bijvoorbeeld gemaakte opdrachten, projecten, geschreven artikelen, uitgevoerde onderzoekjes, etc. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld activiteiten in een studentenvereniging. Als hij een keer een uitwisselingsproject heeft georganiseerd of voor mijn part een feest, kan hij dat vermelden. Dat zegt iets over organisatietalent. Heeft hij ooit in een commissie gezeten, een bijzondere taak gehad tijdens zijn opleiding, iets georganiseerd of meegedaan aan projecten? Ook dat zijn allemaal zaken die het vermelden waard zijn als je geen verdere werkervaring hebt. Hij zou dat dan kunnen samenvatten onder een kopje "relevante ervaring", waarmee je vermijd dat het lijkt alsof hij vergeten is zijn werkervaring toe te voegen.