Hoe kan je als starter op de arbeidsmarkt werkervaring krijgen, als bedrijven werkervaring eisen bij een sollicitant?

Bedrijven geven vaak als reden dat een starter geen werkervaring heeft; dat eigenlijk wel logisch is als je net afstudeerd bent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nog geen 21 bent dan vragen ze er niet naar
(lekker goedkoop) maar zodra je 21 bent schoppen ze je
de straat op.

Het beste antwoord

Je kunt zoeken op starters functies, daarvoor wordt normaal geen of nauwelijks werkervaring gevraagd.

Daarnaast zul je waarschijnlijk bijbaantjes gehad hebben waarin je bepaalde vaardigheden al hebt laten zien. Commisies, verenigingen, topsport enz. zijn allemaal goede vervangers van daadwerkelijke werkervaring.

Ook een stage of afstudeeropdracht kun je als werkervaring inzetten als dat een absolute eis is.

Werkgevers vragen om werkervaring als een van de punten op hun wensenlijstje. Je hoeft niet aan alle punten te voldoen om de functie te krijgen. Maar bij gelijke kandidaten waarbij 1 al 2 jaar ervaring heeft in een soortgelijke functie zal die toch de voorkeur krijgen. Zo werkt het nu eenmaal.

En wanneer je eenmaal die baan binnen hebt krijg je die werkervaring vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door idioot hoge eisen te stellen kunnen ze iedereen weigeren...

Zo vragen ze ook rustig een groot rijbewijs erbij ook, veel werkervaring en een groot rijbewijs en niet ouder dan 18 jaar... Met zulk een eisenpakket kunnen ze iedereen weigeren en Pietje van de administratie aannemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens een paar stages te lopen.
Dat betaalt weliswaar niet (veel), maar het staat goed op je cv.
En dan kan je zelf ook uitvinden wat voor een soort werk je het meest bevalt.
Er zijn websites voor mensen die stageplaatsen zoeken en bedrijven die stagiaires zoeken.