Is het raadzaam voor een sollicitant om te vragen of een dagje proefdraaien mogelijk is?

Wordt zo`n vraag positief gezien, of alleen maar als lastig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Vragen is sowieso altijd goed.

In dit geval vind ik het raadzaam om deze vraag te stellen. Het toont oprechte belangstelling, en het is nog een ongebruikelijke invalshoek; daarmee val je op een positieve manier op.

Ik kan me wel voorstellen dat de werkgever dit niet handig vindt. Als hij het namelijk bij elke sollicitant zou doen, zou het hem een hoop tijd kosten. Bedenk je dat het meelopen een sterk productiviteitsverlies betekent voor je begeleider. Je werkgever zou dus best eens kunnen stellen dat dit om die reden niet mogelijk is. Daar is dan de proeftijd voor.

Hoe dan ook, je valt op een positieve manier op, en dat is altijd goed.

Als het dan niet kan, kun je als vervolgvraag vragen hoe een typische werkdag in jouw beoogde functie eruitziet. Vanaf dat je binnenkomt: hoe verloopt een gewone werkdag? Da's een goed alternatief als het meelopen niet mogelijk is.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Absoluut. En ook raadzaam voor een toekomstige werkgever om zoiets te vragen. Zo een sollicatiegesprek is zo kort, het is zo moeilijk om te beoordelen of iemand in een team past.
Zo een dagje meelopen is ook niet zaligmakend, maar je kunt al veel meer zeggen of je thuishoort in een bedrijf, daarna.
14 jaar geleden
Raadzaam. Wij doen dit ook vaak. Iemand kan in een sollicitatiegesprek anders zijn dan hij/zij werkelijk is. Dit kan door zenuwen komen, maar er zijn ook mensen die zich beter kunnen presenteren dan ze in werkelijkheid zijn. Een dagje meedraaien geeft dan veel duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt ervan af. Als je je zelf goed voor deze baan vindt is dat zeer raadzaam.
Aan de ene kant kun je laten zien wat je kunt en kun je beoordelen of je het wat lijkt.
Aan de andere kant krijgt men ook zicht op jou. Dat kan in je voordeel of nadeel uitpakken.
Maar liever vroeg dan te laat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het altijd raadzaam, ook voor de sollicitant kan dit nuttig zijn.
In de praktijk heb ik het maar 1 keer gezien, het lijkt erop dat dit nu pas in opkomst is, met name de crisis zal hier wel een steentje aan bijgedragen hebben. Op deze manier weet je meer wat je in huis haalt.
Voor de sollicitant is dit een zeer goede mogelijkheid om meer over het bedrijf te weten te komen.

Goede zaak dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een sollicitant zou hebben die dit idee oppert, dan zou ik dat heel positief vinden. De sollicitant kan dan kijken of de baan is wat hij of zei ervan verwacht en de werkgever kan kijken of de sollicitant de juiste persoon is voor de baan. Vaak kun je dat binnen een dag al zien. Ik ga er dan wel vanuit dat hier geen salaris voor wordt betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien het sollicitatiegesprek erg goed ging en duidelijk is dat je grote kans maakt op de baan die je sowieso erg graag wilt hebben, dan zie ik niet zoveel voordeel voor de sollicitant om een dagje proef te draaien. Je kent het bedrijf nog niet goed en voor iedereen is het moeilijk op gelijk op de eerste dag je draai te vinden. Bovendien heb je vrijwel altijd een proefperiode in je arbeidsovereenkomst waarin je meer tijd wordt gegeven om te wennen aan de nieuwe situatie.

Indien je zelf niet zeker bent of je de baan wel wilt of indien het sollicitatiegesprek niet zo goed ging kan het handig zijn om een dagje proefdraaien voor te stellen. Je kunt jezelf dan opnieuw bewijzen of een betere indruk verkrijgen van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een sollicitant dit binnen mijn bedrijf zou vragen zou ik dat zeer positief vinden.
Hij/zij stelt zich daarmee assertief en positief op en dat is in ieder geval een pre binnen een sollicitatie gesprek.