Welk niveau heb je nodig om een opleiding recherche te volgen?

Ik doe nu mavo. Moet ik havo doen voor een recherche opleiding te volgen en zo ja; Waar kan dat? En wat moet ik er voor doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.1K
Amadea
11 jaar geleden
Volgens mij moet je dan eerst tot politieagent worden opgeleid, en kan je daarna gaan specialiseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En welk niveau heb je dan nodig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor recherchekundige heb je een HBO nodig!

Antwoorden (2)

Deze informatie vind je allemaal op de website van de politie:

http://www.kombijdepolitie.nl/Pages/Default.aspx

Word Recherchekundige
Met je hbo-opleiding kun je bij de politie een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van zware misdrijven.

Je kunt met een lagere vooropleiding ook wel naar de politieacademie.
Je word zowieso heel uitgebreid getest en dan bepaalt men daar op wel niveau je kan instromen.
De opleiding duurt vier jaar.
Dan zou je kunnen werken en doorstromen, maar alles is afhankelijk van
* vacatures
* de grote reorganisaties die bij de politie gaande zijn.

Er zijn een heleboel voorlichtingsdagen in het land.
Kijk eens of er wat voor jou bij is:

http://www.kombijdepolitie.nl/Agenda/Pages/Default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een recherchekundige is niet hetzelfde als een rechercheur. Hij/zij werkt wel samen met rechercheurs, maar staat op een hoger niveau.
Om rechercheur te worden heb je de politieopleiding, niveau 4, nodig. Op dit moment wordt er een test gedaan om agenten direct na de opleiding binnen de recherche te plaatsen. (zie in bron 2)

Maar om agent te worden moet je eerst aangenomen worden. Dit zijn de eisen:

Voordat je met de opleiding tot agent kunt beginnen, moet je aan bepaalde basiseisen voldoen:

Minimaal een diploma vmbo kaderberoepsgerichte (kb) leerweg
Minimaal 18 jaar, solliciteren kan al een half jaar eerder. Ben je nog geen 18, overweeg dan om op het ROC te starten met de opleiding Handhaver Toezicht & Veiligheid
Nederlandse nationaliteit
Onbesproken gedrag
Rijbewijs B (of bereid dit binnen 1 jaar na aanstelling te halen)
Beheersing van de Nederlandse taal
Goede conditie en kunnen zwemmen
Goed zichtvermogen (de visuseis)

Je kunt je niet rechtstreeks aanmelden bij de Politieacademie voor de opleiding tot agent. Anders dan bij andere (vervolg)opleidingen moet je eerst solliciteren op een vacature.

Zie verder op bijgaande website in bron 1.