Mag je zwart werk op je CV vermelden?

Toen ik 16/17 was heb ik 1,5 jaar zwart bij een autodealer gewerkt. Aangezien ik later wil werken in de autobranche wil ik dit baantje wel graag om mijn CV hebben maar omdat ik er zwart gewerkt hebt, heb ik zo mijn twijfels of ik die baan er wel kan bij zetten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Geef gewoon aan dat je daar gewerkt het. Het is niet gewoon om op een CV aan te geven hoe je betaald hebt gekregen. (Dat is ook niet van belang) Verder zou ik bij een eventueel sollicitatie-gesprek er gewoon geen woorden over vuil maken.

Mocht het onverhoopt toch ter sprake komen, wees dan vooral eerlijk. Wanneer je gaat liegen en door de mand valt weet je zeker dat je geen kans maakt. Maak je daarentegen een eerlijke indruk....

Wat je met zwart werk niet wil is de belastingdienst op je nek. Weet op de eerste plaats dat je een bepaald bedrag gewoon zwart mag verdienen. Wellicht is het allemaal niet eens zo erg als je denkt. (zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heffingskorting)
Verder zal geen enkele baas de CV's ter controle naar de belastingdienst op gaan sturen. Volgens mij mogen ze dat uit privacy overwegingen nog niet eens.

Ik zou het gewoon vermelden als ik jou was. Je maakt (terecht) meer kan op een baan. En zelfs de overheid heeft liever dat je een baan vindt, dan dat ze je een uitkering moeten verstrekken. Die hebben er ook geen belang bij om het je al te moeilijk te maken ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!, eindelijk een reactie van iemand met gezond verstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me het laatste toch wel een beetje af hoor, als ze je het lucht uit je strotje kunnen knijpen dan zullen ze het niet nalaten, is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Iwannaknown, Wat vraag je je precies af? De eerste alinea's van Taimen zijn zo waar! Ik heb nooit meegemaakt dat een werkgever vroeg of ik zwart betaald werd.

Andere antwoorden (4)

Ze controleren echt niet hoe je betaald bent hoor, kun je gewoon vermelden

Toegevoegd na 2 dagen:
En verder zit er tussen die tijd en je echte baan, waarschijnlijk zoveel tijd, dat ze het gewoon zien als info, waar ze verder niets mee doen. Behalve jou vragen stellen, maar die dealer weet tegen die tijd nog maar half wie je bent,dus gewon vermelden
anneliez
11 jaar geleden
Dat hangt ervan af. Als het werk wat je gedaan hebt iets is wat je op jouw leeftijd wettelijk helemaal niet mocht doen, dan zou ik het weglaten. Want daarmee weet de potentiële werkgever meteen dat de autodealer zich niet aan de wet heeft gehouden.

In andere gevallen lijkt het me geen probleem, als dit werk het karakter had van 'een bijbaantje'. Anders kun je in de problemen komen als de nieuwe werkgever om een getuigschrift vraagt en de autodealer waar je gewerkt hebt zich toch een beetje bezwaard voelt om dat te geven omdat dat dan 'zwart'-op-wit staat dat je 'toen en toen' bij hem hebt gewerkt terwijl je dat officieel natuurlijk niet deed.
Computoon
11 jaar geleden
Ik zou aan het betreffende bedrijf vragen wat ze er van vinden, misschien kun je het als ze het niks vinden vermelden als vrijwilligerswerk omdat je een hoop wilde leren ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet doen, zwart werk is illegaal, hoe je het ook went of keert.
Je kan het ook zo brengen: dat je daar als hulp hebt gewerkt en daarvoor een vergoeding hebt gekregen, klinkt totaal anders dan "zwart werk".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het woord "hulp" kan je ook het woord bijbaantje gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedere hulp is een bijbaantje of niet bij ieder bijbaantje ben je een hulp.