Wat te doen met een gat in je cv? Zonder echt een goede reden?

Ongeveer anderhalf jaar niks gedaan door samenloop van omstandigheden. Moet ik liegen of zullen ze minder leuke verhalen accepteren. Ik moet namelijk zo snel mogelijk een bijbaantje in het liefst het weekend. Ben een man.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

het enige advies dat ik kan geven is: een antwoord voorbereiden, dat betekent: eerlijk zijn, maar

thuis een lijstje maken met daarop de reden(en) dat het gat is ontstaan, dus dat wil zeggen op het lijstje staan de redenen die je WEL WILT VERTELLEN ! en daarbij zeg ik dus meteen: niet liegen... als de vraag komt : waarom heb je 1,5 jaar niet gewerkt ? kun je vertellen dat: in die 1,5 jaar is "de fabriek failliet gegaan, waar ik werkte, heb ik een 3 maanden vakantie genomen, ben ik in noorwegen wezen kijken of ik me daar wilde vestigen, heb ik op het huis gepast van vrienden die met vakantie gingen"...

begrijp je ? dit zijn allemaal zaken die een toekomstig werkgever MAG weten! maar ga nou niet vertellen dat je een 3 weken lange kroegentocht hebt gehouden met een paar maten! of dat je gewoon helemaal NIETS hebt gedaan in een jaar tijd ! dat is niet handig, probeer niet te liegen, maar de waarheid een beetje mooier te maken, dan hij is !

succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ligt de grens tussen liegen en de waarheid een beetje mooier maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liegen is wat jaren geleden een staatssecretaris deed (hij had zogenaamd in de u.s.a. gestudeerd en een graad behaald...), het kostte hem zijn baan! dat is liegen. de grens is, denk ik, liegen = NIET waar.
iets mooier maken = de waarheid "aankleden"/verfraaien. het verhaal van de jongeman, die werkloos werd, geen uitkering aanvroeg, worsten ging verkopen bij de hema en door dit stukje op zijn c.v. later wél die baan kreeg, omdat de a.s. werkgever onder de indruk was van zijn werklust, onder zijn niveau te gaan werken als verkoper van warme worsten! het verhaal van deze jongeman had geen verfraaiing nodig.

Andere antwoorden (8)

Niet liegen, want daar prikken ze doorheen en dan krijg je sowieso het gewenste baantje niet. Kan je niet iets positiefs wat je wel in die tijd gedaan hebt ervoor in de plaats schrijven? Vrijwilligerswerk, of je kind geholpen met huiswerk, boodschappen gedaan voor je zieke buurvrouw, of iets dergelijks? Zo niet, dan maar beter leeg laten.
Amadea
11 jaar geleden
Tja, het gat is er nu eenmaal dus daar zul je mee moeten dealen. Liegen heeft geen zin.

Je kunt in ieder geval met jaartallen werken:
2000-2005 middelbare school.
2005-2008 mbo huppeldepup
2008-2011 werk zus en zo

Dat lijkt soms al weer wat beter. Verder: helemaal geen vrijwilligerswerk gedaan? Sporttrainer geweest? Iets anders gedaan? Zet dat er gewoon bij.

Als je echt helemaal niets weet vul je gewoon: sabbatical in.

Voor een bijbaantje in het weekend ben je gewoon afhankelijk van degene die jou moet aannemen. Is het iemand die ook wel eens een poosje niets heeft gedaan dan zal hij jou sneller begrijpen dan iemand die al vanaf kinds af aan heeft moeten helpen in huis, altijd heeft bijgewerkt naast school en anderhalve baan heeft gehad.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een studie is toch geen gat op je CV?
Hangt er va fa wat de omstandigheden waren. Als je uit de running bent geweest om je zieke familieleden te ondersteunen, zou ik het gewoon zeggen. (Heb ik een jaar gehad, kwam alleen maar positief over). Zo niet, zou ik er niet over liegen, maar ik zou jezelf ook niet als een flapdrol willen afschilderen. Maak er iets van dat je tijd van bezinning nodig had en dat nu gevonden hebt en dat je er weer fris tegen aankan. (Evt, ben een hele tijd druiven oid gaan plukken in Frankrijk). Maar hangt natuurlijk ook af waar je gaat solliciteren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens wat jij misschien niet zo'n goede reden vind, kunnen anderen daar best anders over denken. Maar dat zet je hier niet bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan het veelvuldige gebruik van een middel?
Zet dat er maar niet op nee...
voor mij persoonlijk is de samenloop van omstandigheden een goede reden.
je werkgever kan hier inderdaad naar vragen, zelf zou ik dan het verhaal in grote lijnen vertellen, maar je kan ook kiezen het privé te houden.

denk eraan; niet geschoten, is altijd mis.
je solliciteert tenminste ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zulke gaten in de CV heeft men een inventieve oplossing: de Personal Sabbatical.

Veel mensen hebben 'n periode in hun leven waarin ze op persoonlijk vlak maatschappelijk niets hebben uitgevoerd.
Om dit soort periodes acceptabel te kunnen verantwoorden is de sabbatical een algemeen aanvaard begrip.

'n sabbatical is een soort vrije periode in je leven die kan variëren van kort (maar langer als 6 weken vakantie) tot 1 a 2 jaar. Sabbaticals worden voor allerlei doeleinden gebruikt. Van reizen tot uitrusten.
Sabbatical komt van het woord sabbath dat letterlijk staking betekent.

'n Sabbatical op 'n CV wordt door werkgevers in het algemeen geaccepteerd na bijv. 'n zware studie of 'n lang intensief arbeidsverleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, misschien was je wel druk op zoek naar jezelf tijdens het dvd'tjes kijken ;-)
Je zegt dat je op zoek bent naar een bijbaan dus niet op zoek naar een volledige baan. Ik denk zo dat je nog niet zo oud en student bent. Bij veel bijbaantjes is je CV minder belangrijk dan flexibiliteit, enthousiasme en leeftijd (hoe jonger hoe goedkoper). Tenzij er gevraagd wordt om recente ervaring in het een of ander, zal het wel loslopen.

Je bent nog jong, waarschijnlijk ben je bezig met een studie, dan heb je niet altijd tijd en zin om altijd te werken. Elke werkgever begrijpt dat, als je maar enthousiast en geinteresseerd overkomt, is dat vaak geen punt.

En mochten ze toch vragen stellen, je hoeft geen antwoord te geven. Eventueel kun je aangeven dat je je energie hebt gestoken in zaken die op dat moment gewoon belangrijker waren (studie, familie, gezondheid enz).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je de omstandigheden toelichten. Wees vooral eerlijk. Niemand is perfect, maar omdat ik zelf bij een HR bureau werk, weet ik heel goed dat het ergste is, als je niet eerlijk en betrouwbaar overkomt, als er iets niet klopt. Een minder leuk, maar eerlijk verteld verhaal kan in hun ogen juist aan je eerlijkheid en betrouwbaarheid bijdragen.
In de CV leeg laten, tijdens een gesprek uitleggen hoe en wat.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom liegen en jezelf verlogenen?

eerlijkheid zullen ze waarderen, en als jij die tijd nodig hebt gehad om de boel weer op de rit te krijgen zien ze dat je je verantwoording neemt.

m.i. dus enkel punten die positief zijn. (neem aan dat je niet heb vastgezeten in de bajes i.o.d.) :)

vertel bv dat je door persoonlijke omstandigheden de regie over je eigen leven kwijt was/ of je hier niet bij in je hum voelde waardoor je niet kon doen wat een werkgever van je verwachtte.

vertel dat je het op de rit hebt (hulp hebt gezocht) en hier hard aan hebt gewerkt, en nu weer een nieuwe start wil maken, er helemaal klaar voor bent, hier alle vertrouwen hierin hebt en je super gemotiveerd bent om de draad weer op te pakken.
(geef aan dat je je nuttig wil voelen, wat wi betekenen voor de maatschappij, jezelf wil kunnen bedruipen zonder afhankelijk te zijn van een uitkering bv, en sociale contacten met collega's hebt gemist)

maak de periode dat je niet hebt gewerkt niet te beladen (enkel balen, therapie, etc.) maar vertel ook over bv een hobby die je hebt opgepakt/bent begonnen, meer tijd die je aan je fam. hebt kunnen besteden en hun helpt geholpen met bv boodschappen, de oude buurman hebt geholpen met zijn tuintje. (voorbeeldjes dus, weet niet of/wat je hebt gedaan om niet te verpieteren omdat je niet werkte) ;-)

als ze nog vragen hebben hoor je dat vanzelf, maar hou wel in je achterhoofd dat het persoonlijke dingen zijn en je niet verplicht bent om alles in geuren en kleuren uit te leggen. je kan dit aangeven, maar b.v. ook in grote lijnen/algemeen toelichten mocht men hier naar vragen.

sommige dingen zijn niet altijd even relevant voor een werkgever, dus mocht je een nieuwsgierig exemplaar treffen voel je dan niet verplicht om overal in detail op in te gaan.

heel veel succes, en niet zenuwachtig zijn hoor: daar is echt geen reden voor omdat er dingen op je pad zijn gekomen die je tijdelijk uit de running hebben gehaald.
het gaat erom dat je er weer bent, en weer klaar bent om de draad op te pakken!

(laat je ons even weten wat je idee was bij het gesprek als je dit achter de rug hebt?) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liegen om jezelf te verkopen blijkt in de Haagse politiek zeer succesvol!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk niet dat de haagse poppenkast te vergelijken is met een sollicitatie :)