Is mijn jaarcontract wel iets waard als in het contract staat dat het contract ten alle tijde opgezegd kan worden?

Ik sta op het punt een jaar contract te tekenen (voor bepaalde tijd dus). Onder het contract staat dit zinnetje: 'Indien partijen een overeenkomst voor bepaalde tijd zijn aangegaan is iedere partij bevoegd de overeenkomst tussentijds te beëindigen met inachtneming van de wettelijke bepalingen en een opzegtermijn zoals hierboven is aangegeven.'
Dus ik heb een jaarcontract, maar ze kunnen me er wel a la minute uitgooien als ze willen (opzegtermijn = 1 dag).
Dus is mijn contract uberhaupt wel geldig?
(Het schijnt zo te zijn dat een contract al volledig ongeldig is, als er instaat dat de proeftijd 2 maanden is, in plaats van de gebruikelijke 1 maand)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Eerst die proeftijd. Een proeftijd duurt bij een jaarcontract maximaal een maand. Staat er in het contract een langere proeftijd dan een maand, dan is er geen proeftijd. Het contract is dan gewoon geldig, alleen zowel de werknemer als de werkgever zijn vanaf dag 1 gebonden aan de opzegtermijn.

Dan de opzegtermijn. Die is een maand, maar de arbeidsovereenkomst mag alleen worden opgezegd door de werknemer. Als de werkgever de werknemer wil ontslaan zal hij daarvoor bij het UWV of de kantonrechter een ontslagvergunning moeten aanvragen. Hiervoor zal hij een geldige reden moeten aanvoeren.

Het contract is wel geldig, alleen de toevoeging stelt al dat de wettelijke bepalingen in acht moeten worden genomen. Daarin staat dat de opzegtermijn voor de werkgever niet korter mag zijn dan de tijd tussen twee uitbetalingen. Dus tenzij je per dag betaald krijgt mag de opzegtermijn niet maar 1 dag zijn.

Een uitzondering is ontbinding van de arbeidsovereenkomst 'op staande voet'. Hieraan moet je denken als je ernstige wanprestaties levert op je werk. De kantonrechter kan dan de arbeidsovereenkomst ontbinden en dit kan je veel geld kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor de uitgebreide uitleg. Dus het klopt niet dat ik een opzegtermijn heb vN 1 dag, aangezien ik per maand uitbetaald krijg. Maar hoe zit het dan met dat zinnetje, want ik merk daaruit op dat de werknemer mijn contract ook mag beeindigen? Of hangt dat dan samen met de wettelijke bepalingen en mag dat dus alleen wanneer ik mij bijv ontzettend heb misdragen, de ontslag op staande voet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bierkaai. Ik las in jouw bron:
Partijen kunnen het minimum van de opzeggingsmarge verlagen waarbij zij het minimum niet op korter dan één dag kunnen of mogen stellen. Voor de werkgever geldt altijd minimaal de opzeggingstermijn zoals de medewerker deze in acht moet nemen. De minimum opzeggingstermijn mag niet hoger zijn dan 26 weken. Dus lijkt me 1 dag wel kunnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve dan dat de werkgever volgens mij geen korter opzegtermijn mag hebben dan tussen twee uitbetalingen. Het kan dus wel 1 dag zijn, maar dan moet er ook dagelijks worden uitbetaald.
Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mogen de werkgever en de werknemer overeenkomen dat de overeenkomst tussentijds kan worden opgezegd. Als de werkgever van deze mogelijkheid gebruik wil maken, heeft hij hiervoor wel een vergunning nodig van UWV Werkbedrijf. Het is daardoor voor een werkgever niet altijd aantrekkelijk om van deze mogelijkheid gebruik te maken.
Zie verder: http://www.arbeidsrechter.nl/arbeidsovereenkomst-voor-bepaalde-of-onbepaalde-tijd
Overigens lijkt me een opzegtermijn van één dag wel erg kort. Is dit echt zo in de overeenkomst opgenomen? De procedure bij het UWV duurt ook aanzienlijk langer, neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een jaarcontract hebt is de maximale proeftijd 1 maand, tenzij dit in de CAO anders is geregeld. Deze kan dan langer zijn dan die 1 maand.
Het opzegtermijn van je werkgever is wettelijk minimaal 1 maand, maar ook hier kan van afgeweken worden op basis van de CAO. Bij een verkorting van het opzegtermijn naar minder dan 1 maand kan dit alleen op basis van de CAO!

Dus in principe kan je 2 maanden proeftijd hebben en een zeer kort opzegtermijn, maar dit kan alleen als het in de CAO staat dat dit kan. Omdat je niet aangeeft in welke branche je zit, kan ik dit zo niet even nagaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diana, je zegt: 'een verkorting van het opzegtermijn naar minder dan 1 maand kan dit alleen op basis van de CAO!'
Mag ik vragen waar je dat heb gevonden want op in je bron kan ik dat niet meteen vinden.
Want in de bron van Bierkaai lijkt een afwijking genoemd in de overeenkomst voldoende en tevens een verplichte vermelding in een cao wordt daar niet expliciet genoemd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kwam dit tegen op: http://www.ontslagdossier.nl/index.php/ontslagwijze/opzegging-arbeidsovereenkomst/opzegtermijnen De werkgeversopzegtermijn mag alleen bij cao worden verkort. In een individuele arbeidsovereenkomst is dit niet mogelijk. De werkgeversopzegtermijn mag schriftelijk worden verlengd, zowel bij cao als in een individuele arbeidsovereenkomst. Ik heb ook even de wettekst gezocht; Boek 7, titel 10, afdeling 9, artikel 672 lid 5.
(http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel10/Afdeling9/Artikel672/geldigheidsdatum_01-08-2012)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan lijkt het er inderdaad op dat de opzegtermijn voor werknemer 1 dag is en voor de werkgever 1 maand (zonder afwijking in cao). Ik weet niet of dat ook zo in het contract staat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling: zoals ik in mijn bovenstaande antwoord al heb aangegeven, heeft de werkgever in dit geval een vergunning nodig van UWV Werkbedrijf. Deze vergunning moet zijn verkregen vóórdat de werkgever tot opzegging overgaat. De procedure duurt gemiddeld vier tot zes weken. Het UWV zal hierbij toetsen of de werkgever een deugdelijke reden aanvoert (bedrijfseconomische of persoonlijke reden).
Zie verder https://www.werk.nl/portal/page/portal/werk_nl/werkgever/meerweten/ontslag/ontslagprocedureviacwi/ontslagtoestemmingcwi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok. Maar ik heb nu gelezen dat ook werknemer een ontslagvergunning nodig heeft: Zowel de werkgever als de werknemer kunnen de arbeidsovereenkomst pas opzeggen nadat zij een ontslagvergunning hebben gekregen van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Alleen als sprake is van faillissement, beëindigingovereenkomst, beëindiging van de overeenkomst door de kantonrechter of ontslag op staande voet, is geen ontslagvergunning nodig. bron: http://www.intermediair.nl/artikel/ontslag/51042/ontslagvergunning-cwi.html Of is dit verouderd want het is een artikel uit 2002
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ook de werknemer voorafgaand een ontslagvergunning zou moeten vragen, lijkt me niet juist. De verplichting is gebaseerd op artikel 6 van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945 en daar wordt (in het eerste lid) alleen de werkgever genoemd: https://www.werk.nl/pucs/groups/public/documents/document/ptl1704970.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Corregio: het besluit van jouw rept niet over werknemer. Toch lijkt me dat een werknemer óók een ontslagvergunning nodig heeft, zie:
http://www.ontslag-nemen.nl/Ontslag_en_het_UWV Maar goed, vraagstelster zal dát misschien niet het grootste probleem vinden, zolang haar werkgever maar 1 maand met ontslagvergunning nodig heeft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elicrates: het door mij genoemde Besluit noemt inderdaad de werknemer niet en daaruit volgt dat de verplichting dus ook niet geldt voor de werknemer. De verplichting om toestemming te vragen aan het UWV is namelijk alleen in dat Besluit geregeld. M.i. is de informatie op de door jou aangehaalde site gewoon onjuist. Hier staat het wel goed: http://www.ontslagdossier.nl/index.php/ontslagwijze/opzegging-arbeidsovereenkomst/opzegging-door-de-werknemer Hoe dan ook, voor de vraagstelster zal dit inderdaad minder van belang zijn.