mag mijn werkgever mijn medische noodzakelijk operatie die over 4 weken plaatsvind weigeren?

Ik krijg over 5 weken een medisch noodzakelijke ingreep die verdeeld over 3 opeenvolgende weken 3 keren zal gebeuren. ik kan echter omdat ik deze week mijn contract teken dit volgende week pas kenbaar maken.
Mag hij dit op zon korte termijn weigeren?
Ik vanaf oktober tot september op de wachtlijst gestaan en de afspraak verzetten zal weer minimaal zon periode duren.
In tussen lijd ik elke dag een veel pijn in mijn onderrug.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Neen, dat is een zaak tussen jou en de medisch specialist. De werkgever heeft hier niets te weigeren (of ging hij de ingreep uitvoeren). Als het medisch noodzakelijk is, zit je gewoon in de ziektewet. (Zal je werkgever niet zo leuk vinden, maar zo is het).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Weigeren zal hij het niet maar hij zal er ook niet bij mee zijn.

Voor mij is onduidelijk of het 'verlof' hiervoor onder 'ziekteverlof' valt (dus doorbetaald wordt door de werkgever, eventueel minus een wachtdag) of dat je hiervoor vakantiedagen moet inleveren. Als het laatste het geval is en je onverhoopt de proeftijd niet doorkomt, heb je in de meeste gevallen meer vakantiedagen verbruikt dan je in die tijd aan vakantiedagenrecht kon opbouwen. De te veel 'genoten' dagen gaan dan in mindering op je salaris.
Computoon
11 jaar geleden
Je werkgever zal je ingreep niet tegen kunnen houden. Daar heeft hij/zij geen invloed op. Maar als jij nu pas begint in jouw baan (je gaat deze week je contract tekenen toch?) bestaat wel de kans dat je nog in je proeftijd ontslagen gaat worden. En dat recht heeft je werkgever.
Misschien kun je beter eerlijk zijn tegen je werkgever en vertellen over je ingreep. Die openheid zal je werkgever vast respecteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt Emma!