Werkgever vergeet contract te verlengen, ik werk door; en nu?

Ik stel de vraag namens mijn vriendin daar zij niet in de gelegenheid is om de vraag te stellen:

Het derde jaarcontract (op rij) van mijn vriendin is 31 juni wegens rechtswege beeindigd. Echter, haar baas is dit vergeten en zij heeft de afgelopen weken gewoon fulltime (36 uur) doorgewerkt.
Afgelopen dinsdag kreeg zij een brief van haar baas waarin haar baas aangaf een gesprek met haar te willen.
Hieruit kwam, van zijn kant, dat hij haar per 1 juli tot en met 31 augustus, een 0-uren contract wil aanbieden en de openstaande vakantiedagen welke zij het afgelopen jaar nog niet heeft opgenomen, uit te betalen. Daarnaast de uren die zij nu heeft gewerkt als 0-uren contract uit te betalen.

Vraag 1) Kan dit zomaar? Of mag dit niet omdat zij gewoon gewerkt heeft en zou het contract dus stilzwijgend moeten worden verlengd cq. omgezet worden naar een contract voor onbepaalde tijd (is al twee keer verlengd)?

Vraag 2) Tevens; als haar contract nu weer verlengd zou worden, zou het een contract voor onbepaalde tijd worden. Alleen in dit geval wordt het een contract voor 2 maanden van 0-uren en daarna wordt het per 1 september weer een jaarcontract. Dient dit te worden gezien als een nieuw contract of als een verlenging? Anders zou het betekenen dat een werkgever constant na 2 verlengingen even voor twee maanden een 0-uren contract kan opstellen om vervolgens weer een jaarcontract aan te bieden (om zo onder de verlenging naar onbepaalde tijd uit te komen).

Dank alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Na een derde jaarcontract heb je, bij verlenging, wettelijk recht op een contract voor onbepaalde tijd. Wanneer je vriendin, zoals je zegt, de laatste weken gewoon heeft gewerkt, heeft haar baas dus ingestemd met een verlenging en heeft ze daarmee wettelijk een contract voor onbepaalde tijd, met de voorwaarden die in haar vorige jaarcontract stonden.
Ik hoop dat je vriendin nog niets getekend heeft van hetgeen de werkgever voorstelt. Heeft ze wel getekend, dan heeft ze ermee ingestemd.
Hoe dan ook zou ik even de rechtsbijstand erbij halen voor heel de wettelijke toestand die hierbij hoort. Hopelijk heeft ze een rechtsbijstandsverzekering.
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, als de werkgever besluit om haar contract alsnog helemaal te stoppen omdat ze moeilijk doet, dan kan dat ook niet, omdat ze wettelijk gezien dus een contract heeft voor onbepaalde tijd. Hij zal haar dan dus officieel moeten ontslaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
++
Rieneke1
11 jaar geleden
bloemkool, je vergeet het plusje :) helemaal correct dounja, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de toelichting! Ik tastte even in het duister gezien het feit dat iemand die een contract voor bepaalde tijd, eigenlijk een dag voordat het contract afloopt, nog te horen kan krijgen dat het contact niet verlengd wordt. Maar fijn om te weten hoe de vork in de steel zit. Ik heb haar al gevraagd om even te kijken naar haar polisblad of ze een rechtsbijstandverzekering heeft. Nogmaals dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ grooveman Volgens mij mag dat niet de werkgever moet een maand van te voren aan geven voor eind contrackt dat hij niet verder met je wil... Tenzij het een contrackt op project basis is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor Harmjan. Dat zou wel netjes zijn, maar zowel jij als je werkgever weet wanneer het contract afloopt. Als hij de dag ervoor zegt dat je de volgende dag niet meer terug hoeft te komen, dan heb je gewoon pech...
Uiteraard kun je ook zelf van te voren vragen of ze wat willen laten weten over het vervolg omdat je anders andere stappen onderneemt. Als ze niets willen zeggen over wel of niet verlengen, dan kun je zelf kiezen of je zorgt voor een ander baantje en dus daarmee zelf het contract opzegt, of dat je gokt dat je op de dag na het einde van het contract nog welkom bent en je contract automatisch verlengt is.
De algemeen geldende regel ('na 3 jaarcontracten -> vast contract') is al gegeven. Uitzonderingen zijn mogelijk als deze in een CAO zijn vastgelegd.

"In een cao mogen van de wettelijke ketenregeling afwijkende afspraken worden gemaakt. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de verschillende cao’s voor uitzendkrachten. Onder werking van die cao’s mogen (veel) meer dan drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd worden afgesloten. Ook wordt regelmatig in cao’s opgenomen dat voorafgaande uitzendperioden niet meetellen in de keten van arbeidsovereenkomsten. Of dat deze uitzendperioden – ongeacht het werkelijke aantal – maar als één schakel in de keten meetellen."
Computoon