Is mijn Havo diploma gelijk aan een MBO diploma voor vacatures?

Ik ben werkzoekende en meestal zie ik bij de vacatures MBO staan of MBO "denkniveau"

Kan ik misschien met mijn HAVO diploma solliciteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
39.4K

Antwoorden (2)

Als er niet specifiek naar een bepaalde MBO opleiding wordt gevraagd kun je prima reageren met jouw Havo denknivo want je kunt met een MBO4 opleiding én met de Havo naar het HBO.

MBO4 (het hoogste nivo op het MBO) staat dus qua denknivo gelijk aan het HAVO. Het grote verschil is dat HAVO algemeen vormend is, je leert vooral theorie en bij MBO heb je een beroep geleerd, dus ook meer praktisch maar als het alleen om denknivo gaat staat niets jou in de weg om te solliciteren.

Toegevoegd na 43 minuten:
Het gaat dus om bijv werk als orderpicker, daar is geen bepaalde mbo opleiding voor nodig, want je leert het zo in de praktijk maar ze willen wel een bepaald denknivo: mbo of havo is dan hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt zeker wel solliciteren, omdat Havo qua niveau wel vergelijkbaar is met MBO niveau 4.
Maar vaak gaat het in vacatures om beroepen waarvoor je wel iets geleerd moet hebben wat gericht is op dat beroep. Verpleging bijvoorbeeld, of secretaresse, of dokterassistente, of kok. Voor al die vacatures moet de sollicitant wel een beroepsopleiding hebben gevolgd. Met uitsluitend Havo zullen ze je niet aannemen dan.
Maar als het een vacature is waarbij niet naar een beroepsopleiding wordt gevraagd kun je -qua- niveau inderdaad best solliciteren.