Kan je werkgever je verplichten van 8,5 uur te werken elke dag en slechts voor 8 uur te betalen?

Wij zijn verplicht van 8.30 tot 17.30 te werken met een half uur pauze. Dit is dus 8,5 uur (min de pauze). We krijgen slechts voor 8 uur betaald. Overwerken is niet erg maar als het standaard is lijkt mij dat wat vreemd. Mijn vraag is dus : Mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Middagpauze in eigen tijd? Is bij ons bedrijf net zo, en volgens mij normaal.
Ritsuka
11 jaar geleden
Oh nee, bij jou is toch anders. Ik denk dat dit de koffiepauzes (2x15 min) in eigen tijd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben ook lunchpauze (30 minuten) en koffiepauzes (2 x 15 minuten) in eigen tijd. Je zit dus uiteindelijk 9 uur op je werk om 8 uur betaald te krijgen.
Koffiepauze is iets waar je gewoon recht op hebt, dus gewoon nemen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, over koffiepauzes is wettelijk niets geregeld.
Ik zou die twee keer 15 minuten dus maar wel nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijk niet, maar wel is aangetoond dat mensen die wel eventjes van hun werkplek gaan om zich even niet met het werk bezig te houden, uiteindelijk productiever zijn dan mensen die die 2 x 15 minuten gewoon doorwerken.

Antwoorden (5)

Als je geen 2x koffiepauze krijgt is het niet normaal, als het een keer voorkomt noemen ze het even werk afmaken maar als het structureel is hoort het gewoon uit betaald te worden,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In je contract staat of hij je mag verplichten om op dagen te werken.

Dat die pauze niet word uitbetaald heb ik ook, ik werk bij de albert heijn en daar is dat normaal. Ze betalen voor de uren die je werkt, niet de uren dat je in de kantine op je broodje kaas zit te knagen.

Wij krijgen zelfs gratis lunch en avondeten (per keer voor 7 euro pakken uit de winkel wat je wilt) in de pauzes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
afgezien van de terechte opmerkingen over pauzes (lunch en 2x koffie), komt er nog iets bij kijken.

afhankelijk van je functie (leidinggevend), kan de werkgever je wel degelijk verplichten om langer te werken dan de officiële werktijden.

maar dat geldt niet als je vakantiewerk doet of het hele jaar door ergens parttime werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je maar een half uur pauze hebt mag dit niet maar als je een half uur pauze hebt en twee keer een kwartier mag het wel. Je werkgever mag zelf bepalen of je die pauzekwartieren wel of niet krijgt uitbetaald tenzij bijv in je CAO staat dat die twee kwartieren wel uitbetaald moeten worden.

Wat staat er in je contract?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat de pauzes betreft:
"Werk je langer dan vijf en een half uur aan één stuk, dan heb je recht op een pauze van een half uur. Als je langer dan acht uur werkt, dan wordt dat drie kwartier. Daar moet dan een pauze bij zijn die minimaal een half uur aaneen duurt. En als je tien uur aan een stuk werkt, dan wordt je minimale pauzetijd één uur. Ook hierbij moet minstens één pauze zijn die een half uur of langer duurt.
Als er een overlegregeling is:
Zijn er op je werk afspraken met je werkgever over werktijden, dan gelden de regels die hierbij zijn opgesteld. De enige minimumeis is, dat je in vijf en een half uur recht hebt op een pauze van een half uur. Deze mag je werkgever opsplitsen in twee pauzes van een kwartier."

Tot zover de 'wettelijke pauze'. Ik heb bij verschillende werkgevers gewerkt maar de middagpauze (het halve uur) werd nooit als werktijd gezien.

De vraag is dus: zijn de werktijden van vraagsteller inclusief andere pauzes die niet meetellen als werktijd (vaak 'koffiepauze' genoemd, 2x een kwartier) dan is er geen sprake van overwerk want dan wordt er precies 8 uur op een dag gewerkt.

Als de koffiepauzes wél meetellen als werktijd, dan werkt vraagsteller 1/2 uur langer dan 8 uur. Dat halve uur hoeft niet per se uitbetaald te worden en als het wel uitbetaald wordt niet noodzakelijk tegen overwerktarief. (Het begrip 'overwerk' moet gedefinieerd zijn in CAO of individuele arbeidsovereenkomst.) Het halve uur kan ook in tijd worden vergoed, en niet noodzakelijk met een 'opslag'.
Boven een bepaald functieniveau (zie CAO of individuele arbeidsovereenkomst) wordt het salaris geacht inclusief eventueel overwerk te zijn, zodat de extra uren dan niet 'extra' worden vergoed, noch in tijd, noch in geld.
Computoon