mag een bedrijf, kerk lidmaatschap als vereiste stellen in de vacature? Of is dit discriminatie op basis van geloof?

Het gaat hierbij om een zorginstelling. Ik ben niet gelovig maar respecteer andere geloven wel en ben een half jaar lang met cliënten iedere zondag naar de kerk geweest.
Toen ik deze vacature las voelde ik mij gediscrimineerd en ik wil weten of dit mag volgens de Nederlandse wet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je misschien iets specifieker zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is heel duidelijk, maar volgensmij mag dit niet..maar dat weet ik dus niet zeker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de vacature om een geestelijk verzorger gaat mag dat zeker

Antwoorden (5)

Er ontbreken wat details in je vraag, maar op zich mag dat volgens de Wet op de gelijke behandeling niet, tenzij:

Artikel 2. 1.
Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid geldt niet ten aanzien van indirect onderscheid indien dat onderscheid objectief gerechtvaardigd wordt door een legitiem doel en de middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn.

Dan volgen er in dit geval nog wat niet relevante dingen in Artikel 2.1 /2.6

Artikel 3
Deze wet is niet van toepassing op:
a) rechtsverhoudingen binnen kerkgenootschappen alsmede hun zelfstandige onderdelen en lichamen waarin zij zijn verenigd, alsmede binnen andere genootschappen op geestelijke grondslag;
b) het geestelijk ambt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Alsmede binnen ... Geestelijke grondslag' dus het mag wel?
Het zou voor mij alleen maar makelijker worden,ik zou er nooit willen werken. Volgens mij mogen ze er niet eens naar vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat mag, als het van betekenis is voor de functie. Een christelijke basisschool mag verlangen dat het personeel praktiserend christen is. Als dit niet zou mogen, verwatert langzaam maar zeker de identiteit van de instelling en is de christelijke identiteit niet meer dan 'een bordje aan de muur' en wellicht nog wat fraaie tekst in een 'mission statement'.

Je kunt van een atheïst bijv. niet verlangen dat deze het christelijk geloof in woord en daad uitdraagt. Zo is het ook geen discriminatie dat een koor een solozangeres kan afwijzen als men een solozanger zoekt. Of dat vrouwen niet mogen meespelen in het Nederlands elftal.

Het is in ieder geval anders als je een aanstelling in overheidsdienst wil krijgen. Daar mag niet naar geloof worden gekeken bij het aanstellen van personeel.
Computoon
11 jaar geleden
zulke advertenties zie je wel vaker, dus zal het wel mogen, het ligt waarschijnlijk aan de bewoordingen.

kerklidmaatschap lijkt me wat ver gaan, meestal staat er zoiets als : wij zouden het prettig vinden iemand die hetzelfde geloof aanhangt als collega tegemoet te zien...
daarmee is het lidmaatschap van een kerk niet vereist, maar wel dat je de ideologie naleeft.
katholieke mensen hebben mij een keer uitgelegd dat het niet nodig was katholiek te zijn, maar wel christelijk, dat zegt genoeg denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord op je beide vragen is 'ja'.

Ja, een school mag kerklidmaatschap als vereiste stellen in de vacature. En ja, het is discriminatie.

Meestal zijn het wel vrij zwaar gelovige scholen waar een dergelijke eis wordt gesteld. Onze school is qua geloof bijvoorbeeld behoorlijk zwaar, maar eist het niet. Alleen de reformatorische scholen zijn nog strenger in de leer en die eisen het in de regel wel. Zoals de school in de link, waar dit is geschreven over het toelatingsbeleid: "Deze verwantschap komt niet alleen tot uiting in het opvoedkundig klimaat op school maar ook in de statuten van de schoolvereniging, waarin onder andere is vastgelegd dat uitsluitend die ouders lid kunnen worden die tevens lid zijn van een van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en dat ook de leerkrachten lid van een van deze kerken dienen te zijn."

De vraag is of je in een dergelijke omgeving zou willen werken. Dat lost in de praktijk veel problemen op in de sfeer van discriminatie omdat de meeste mensen daar niet wíllen werken als ze geen lid zijn van de kerk.