Om welke reden vermelden weinig bedrijven het minimale wat je kunt verdienen bij een vacature?

Sommige bedrijven vermelden niet wat je minimaal kunt verdienen voor de functie bij een bedrijf. Dit is vervelend als na de sollicitatieprocedure blijkt dat je voor dezelfde functie bij een ander bedrijf 15% meer zou verdienen. Op deze manier kom je niet serieus over als je pas na het gesprek over je salaris besluit dat je er niet voor je bed uit komt. Waarom doen bedrijven dit? Het ergste van alles is dat haast elk bedrijf vermeld dat je een 'goed salaris' krijgt. Een heel breed begrip naar mijn idee. Het kost allemaal extra tijd als je voor lucht afspraken maakt en nog eventueel moet wachten op de uitslag van je referenties en daarnaast je screening.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De reden daarvoor kan van twee kanten komen, of allebei.

Ten eerste: mensen lopen niet te koop met salarissen. Jij vertelt niet hoeveel jij verdient (meestal) en bedrijven vertellen niet hoeveel ze betalen. Verder: niet elke werknemers krijgt evenveel. Zouden ze bij een vacature vermelden dat je €21 per uur verdient en een collega krijgt €18 per uur (fictieve bedragen natuurlijk), dan kan dat wrijving veroorzaken.

Ten tweede: bedrijven hebben al genoeg waarop ze moeten concurreren: inkoopprijzen, verkoopprijzen, naamsbekendheid et cetera. Zouden ze een minimumloon op de vacature vermelden, dan zou de concurrent dat ook doen en uiteindelijk is er maar één bedrijf (dat het meeste betaalt) dat echt nieuwe werknemers krijgt, maar dat kost dat bedrijf wel aardig wat, terwijl hij anders misschien minder kon betalen!

Als jij eenmaal hebt gezegd dat je een baan wilt, is het moeilijk om daarop terug te komen vanwege je salaris. Daarom krijg je dit vaak pas achteraf te horen, of niet eerder dan wanneer je er zelf over begint. Maar doe je dat al tijdens het sollicitatiegesprek, dan heb je veel kans dat ze je niet hoeven: iemand die dan al over zijn salaris begint, is uit op geld en niet op een leuke baan waarin hij moeite zal steken.

Ik hoop dat dit een compleet en nuttig antwoord op je vraag is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bedrijven zoeken personeel dat gemotiveerd wordt door meer dan alleen geld.
11 jaar geleden
Je moet het zien als een spel. Een onderhandeling. Als je door de procedure heen bent wordt er pas gepraat over salarissen. Dan kan jij bijv zeggen wat je wilt en je werkgever of hij daar accoord mee gaat. Vermeld hij al dat je bijv 20 euro per uur verdiend. Dan zou hij misschien zeer geschikte kandidaten missen die niet eens de moeite nemen om te reageren, omdat 20 euro te weinig is.
Als hij in de procedure iemand heeft die hele goede eigenschappen heeft zal hij uiteraard meer betalen om degene het zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je leest ook wel 'marktconform' salaris. Dat kan van alles zijn binnen een ruim variabereik.

Ik vind het jammer dat het gebeurt. Een sollicitant zou er veel meer aan hebben als er een minimum en een maximum werd genoemd.

Daar zit echter een risico in voor het bedrijf. Het bedrijf wil niet meer betalen dan 'strikt noodzakelijk'. Als het bedrijf het maximum schaalbedrag bekend maakt, zal iedere sollicant zich daarop richten en wellicht teleurgesteld zijn als hem dat niet wordt geboden. Zo'n sollicant ziet dat maximum dan als het 'normsalaris' dat hij wil hebben.

Door niets te vermelden, kan een bedrijf veel gemakkelijker tot een 'deal' komen binnen de schaal.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het risico van 'niets vermelden' is inderdaad dat een sollicitant zijn tijd zit te verdoen. Als het maximum schaalsalaris 3000.-/maand is voor een bepaalde functie en de ondergrens die de sollicitant heeft is euro 3300.- en voor minder wil hij het niet doen, dan heeft onderhandelen geen zin. Dan kan het hooguit euro 3000.-/maand worden met wat aardigheidjes ('secundaire arbeidsvoorwaarden').
Onderhandelen heeft wel zin als vraag- en aanbod binnen de functieschaal zit.
Computoon
11 jaar geleden
Hoewel het wel steeds meer wel gedaan wordt, is het bij Nederlandse bedrijven de gewoonte dat niet te doen.
Dit wordt ook nog in stand gehouden doordat men niet over het eigen salaris "spreekt".Zo weet men van elkaar niet hoeveel de collega's verdienen.
Het valt onder het kopje "privacy".

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik vind het ook wel lastig als je niet weet op hoeveel je geld je solliciteert omdat je toch je kosten moet incalculeren.