Kan een bedrijf je verplichten vrije dagen op te nemen?

Het bedrijf waar ik werk sluit in week 52 en 53. Nu wordt mij verplicht deze 2 weken snipperdagen op te nemen. Ik heb dus geen keus en ga het nieuwe jaar in met flink wat minder vrije dagen. Mag dit zomaar?

Toegevoegd na 4 uur:
bedrijf is niet aangesloten bij een CAO en er staat niks over in mijn contract.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja hoor. Bij mij is het zelfs zo dat deze verplichte vrije dagen aan het begin van het jaar al afgeboekt worden. Die zie ik dus nooit in mijn vakantiedagen overzicht. (Ik stond al bij personeelszaken om uit te vinden waarom ik minder dagen had dan contractueel vastgelegd (!))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, de werkgever heeft het recht om een aantal, in je contract vastgestelde dagen, je verplicht vrij te laten "nemen".

Dat is toch ook logisch, of vindt je dat niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel bedrijven hebben in de cao geregeld dat de verlofdagen voor een bepaalde datum opgemaakt dienen te worden. Soms mag je er een paar meenemen naar het nieuwe jaar, die vervolgens voor een andere datum in dat jaar opgemaakt moeten worden. Het hangt dus van je cao af in hoeverre je baas gelijk heeft door jou te dwingen de dagen op te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +
Ha, die RocketBabyDolls;

Afhankelijk van wat er in je CAO of arbeidscontract staat mag een werkgever dat inderdaad, maar in de regel gaat het daarbij om een klein aantal van te voren vastgestelde data (dag na Hemelvaart, Goede Vrijdag, dat soort dagen), dus bijna twee volle weken lijkt me wel wat veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker, en meestal wordt dit ruim van te voren bekend gemaakt zodat er rekening mee kan houden i.v.m. je verlof, ditzelfde geldt voor een extra vrije dag na hemelvaart.
Maar om volledig 2 weken verlof te moeten nemen dat zijn dus 10 snipperdagen, dan zal je moeten kijken wat er in je cao staat, want dat zou erg veel zijn.

Je gaat dus met een tekort aan snipperdagen het nieuwe jaar in, dat zal betekenen dat je al weer bijna 10 dagen moet reserveren voor het einde van het jaar en wordt de zomervakantie daardoor erg krap. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel snipper- en adv dagen je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan...

Maar het gaat om 7 werkdagen. En wanneer je die niet, of niet meer hebt dan is de werkgever verplicht om deze door te betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je lid bent van de vakbond, daar eens navragen, het kan wel, maar tot op zekere hoogte. Je zult een zeker minimum dagen over moeten houden om te snipperen. Maar als die ATV dagen zijn, hoef je niet te bellen, dan kan dat gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlofdagen moeten altijd minimaal 4 keer de arbeidsduur per week zijn voor een werknemer. Dat zijn dagen waarop je minimaal wettelijk recht hebt en waaraan je werkgever nooit mag komen.
Meestal staat dan in de CAO dat de werkgever de mogelijkheid heeft om enkele dagen aan te wijzen als verplichte vrije dagen en moet dat samen met de OR afgestemd worden.
Bij ons zijn ze toevallig wel betaald (3 dagen per jaar) maar bij mijn vorige werkgever waren we ook verplicht 2 dagen gesloten en dat was eigen verlof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een aantal vrije dagen mag je werkgever indelen. Kijk bv maar naar de bouw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zeker, maar je kunt het beste even je laten informeren door de vakbond CNV bijvoorbeeld.