Dat verschilt per bedrijf, maar in de meeste gevallen is oudejaarsdag een werkdag, maar nieuwjaarsdag wordt gerekend als een zondag. De werkgever beslist of hij oudejaarsdag rekend als vrije dag of als werkdag.

Feestdagen zijn dagen die als zondag gerekend worden en de meeste mensen vrij hebben: kerst, pasen, koninginnedag, pinksteren, hemelvaart en nieuwjaarsdag.

Daarnaast heb je de bijzondere dagen, deze vallen niet onder wettelijk erkende feestdagen: valentijn, doden herdenking, goede vrijdag, sinterklaas, oudejaarsdag, en nog een aantal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit verschilt per bedrijf. Kijk maar naar winkels: Veel winkels zijn gewoon open op oudejaarsdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker geen verplichte vrije dag. Wel kan het zo zijn dat een bedrijf/winkel die dag eerder dicht kan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de meeste mensen die ik ken moeten dan gewoon werken
14 jaar geleden
Oudejaarsdag is gewoon een werkdag, nieuwjaarsdag is een 'zondag' dus een vrije dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt ALTIJD per bedrijf. Bij geen enkel bedrijf zijn VERPLICHTE vrije dagen. Dat zou lastig worden bij de Nederlandse Spoorwegen als de klant zijn eigen trein moet gaan rijden of als iemand in een restaurant zijn eigen eten moet bereiden. Ook is het niet aan te raden in een kerncentrale als er niemand meer aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker geen verplichte vrije dag. Het is aan de werkgever om hier een beleid in te voeren. Ikzelf stuur mijn personeel (althans... die personen die die dag werkzaam zijn) om 15.00 uur naar huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt per bedrijf zoals gezegt. Er zijn daarnaast altijd bedrijfstakken waar het werk 24 uur per dag door moet gaan... binnen de zorg bijvoorbeeld. Daar is het vaak in overleg met je collega's: werk jij met kerst, dan werk ik met oud en nieuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is meestal geregeld in de C.A.O, als die er is in het bedrijf waar je wekt.
Als er geen C.A.O is, dan is het een keus van de werkgever