Kan je een mbo 4 diploma gebruiken in het buitenland?

of stelt de diploma helemaal niks voor, en zou je echt hbo moeten hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Dat is afhankelijk van je branche en de vraag naar mensen in het buitenland. Als bijvoorbeeld netwerkbeheerder met goede Engelse communicatie kom je wel ergens aan de bak met je mbo4. Als je nog wil studeren en je denk het aan te kunnen dan is een hbo opleiding doen natuurlijk nooit slecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, daarvoor is het Europass certificaatsupplement (CS) daarmee kunnen werkgevers en scholen in binnen- en buitenland de waarde van een mbo-diploma beter in schatten.
Je kunt deze aanvragen op www.s-bb.nl (diplomawaardering en Onderwijsvergelijking), kosteloos te downloaden
met zo'n certificaat zou je in het buitenland verder kunnen studeren of een baan kunnen zoeken. Voor enkele opleidingen (bijv. apothekersassisitent) zijn beschermd, dan moet je toestemming vragen aan de lokale authoriteit om in dit beroep te mogen werken. Dit kun je ook opvragen bij SBB