Beroepen die met veiligheid te maken hebben?

Hallo,

Iedereen zegt altijd, doe waarin je goed in bent en verdien daarmee je geld. Na lang nadenken ben ik erachter gekomen dat mijn interesse altijd in veiligheid ligt.
Met veiligheid bedoel ik

- Achtbaan Constructies
- Auto veiligheid zoals gordels, ABS, airbags etc.
- Veiligheidssystemen in vliegtuigen, grote schepen etc.
- Kluizen, gepantserd glas, gepantserde auto's en materialen die personen kunnen beschermen.

Altijd als ik ergens ben in een groot gebouw of dergelijk kijk ik altijd gewoon puur uit interesse naar de veiligheidsplannen en de overige informatie over veiligheid.

Nu vraag ik me af wat ik hiervoor moet doen om dat te kunnen bereiken? Zijn er speciale studies die met dit soort dingen aan de slag gaan. Van mijn leraren krijg ik alleen half vage antwoorden uit onwetendheid.

Mvg,

Mark

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Je kunt daar ook geen eenduidig antwoord op geven.
Ontwerpen en inpecteren van achtbanen: constructeur, werktuigbouw.
Ontwerpen van gebouwen: architect of bouwkundige.
Veiligheid in bestaande gebouwen: bouwkundige.
Veiligheid van chemische fabrieksinstallatie: chemische technologie.

In de meeste gevallen zul je nog aanvullende cursussen moeten doen specifiek gericht op de veiligheid van hetgeen waar je je op specialiseert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ omdat je de moeite neemt om het goed te splitsen, ik wist gewoon niet waar ik moest beginnen!
Pieter2011
11 jaar geleden
Omdat je wel een + belooft maar hem niet geeft Pelle, doe ik het maar voor je...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
huh hoe kan dat? Nou bedankt Pieter dan krijgt Adriek hem alsnog!
Je zou eens kunnen kijken naar de opleidingen veiligheidskunde. Een relatief nieuwe opleiding is de opleiding Integrale Veiligheid(skunde). In deze opleiding krikg je te maken met veiligheid als beveiliging, met bedrijven en met overheid. Het gaat vaak om het oplossen van complexe vraagstukken of problemen. Denk hierbij aan het zorgen voor de veiligheid bij een groot evenement, het regelen van alles van veiligheid bij grote bedrijven of het aanpakken van autoinbraken in een bepaalde wijk.

Daarnast heb je de "traditionele" veiligheidskunde die zich met name richt op arbeidsveiligheid en het herkennen en beheersen van risico's. Dit zijn de opleidingen operationeel, middelbaar of hoger veiligheidskundige. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe moet je veilig werken met chemicaliën en aan welke regelgeving moet een werkgever zoch houden?

Wil je echt installaties maken of bedenken dan moet je eerder denken aan een opleiding die daarmee verband houdt. Denk bijvoorbeeld aan luchtvaarttechniek of installatiedeskundige brandmeldinstallaties.

Wat je zelf als voorbeeld geeft met de gepantserde auto's zou je kunnen denken aan een autotechniek opleiding in combinatie met een militaire achtergrond. Vaak zijn dit beroepen waar je een beetje geluk mee moet hebben en waar je in moet "rollen".

Uiteindelijk heb je nog de traditionele beveiliging. Dat spreekt denk ik voor zich.

Succes met zoeken.