Mag een werkgever iemand anders (van dezelfde leeftijd +gelijke ervaring) meer betalen voor precies dezelfde functie?

In dit geval:
Werknemer A krijgt 10e p/u betaald en werkt enkele maanden bij het bedrijf.
Werknemer B begint bij hetzelfde bedrijf (zelfde functie+zelfde leeftijd) maar krijgt 12e p/u betaald.

Werknemer B wordt gevraagd om dit niet aan werkgever A te melden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Ja dat mag, slim is het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon kwestie van vraag en aan bod, dus ja mag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt tijdens je sollicitatie onderhandelen over je salaris. Je kunt nu je dit weet dit aankaarten dat je ook dit salaris wil, niet geschoten is altijd mis ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Js, als die €10 op of boven het minimumloon zit is daar juridisch niets mis mee. Moreel/sociaal gezien ligt dat anders. B heeft wat slimmer onderhandeld dan A die natuurlijk kan protesteren of ontslag nemen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Loon of salaris in dienstbetrekking is een onderdeel van arbeidsvoorwaarden. De werkgever is verplicht tenminste het minimumloon te betalen maar mag daar naar eigen inzicht in positieve zin van afwijken.
Loon of salaris is derhalve dus onderhandelbaar.

Als werknemer met bepaalde kwaliteiten en ervaring kun je dus proberen een zo'n gunstig mogelijke salariëring te bedingen voor jouw inzet.

Maar er bestaat ook zoiets als "gelijke arbeid, gelijk loon".
Dat wil zeggen dat de werkgever in principe niet mag discrimineren in loonwaardering als er geen omstandigheden zijn die het rechtvaardigen dat werknemer A minder betaald krijgt voor het zelfde werk dan werknemer B als beide gelijk gekwalificeerd zijn.
Het betreft dan onder meer ook discriminatie in geslacht.
Omstandigheden die loondiscriminatie wel rechtvaardigen kunnen zijn: lager opleidingsniveau, mindere persoonlijke inzet, onvoldoende collegialiteit, achterblijvende prestaties, veel ziekteverzuim.

Dat lijkt in dit geval wel aan de hand: werknemer B heeft zijn positie beter uitonderhandeld en krijgt een hoger loon.
De werkgever beseft dat terdege en geeft mee aan B: Je krijgt dit maar....mondje dicht tegen je collega's.

Arbeidsrechtelijk heeft werknemer A evenveel recht op hetzelfde salaris als B maar zal daarvoor de werkgever moeten aanspreken en zijn wens kenbaar moeten maken.

Daar is werknemer A vrij in: of hij berust in de lagere salariëring of hij gaat de onderhandeling in met de werkgever.
De consequentie kan zijn dat de werkgever alsnog hierin meegaat maar wel extra kritisch wordt op de geleverde prestaties

Een ander middel om alsnog een beter salaris te bedingen is het functioneringsgesprek. Op deze wijze kom je erachter hoe men over jouw inzet denkt. Aan de hand daarvan kun je een opslag bedingen?