Diverse vragen ivm herleven WW na 26 weken?

Als men vanuit de WW weer gaat werken dan kan binnen 26 weken de WW weer herleven als men weer
zonder werk komt te zitten.
Maar wat als men na die termijn van 26 weken werkloos word en men door wat voor omstandigheden
dan ook geen nieuwe WW rechten heeft opgebouwd. Herleven dan toch weer de oude nog niet eerder
opgesoupeerde ww rechten?

En de einddatum van de uitkering, schuift die steeds op als men bijv. dan eens hier 2 maanden werkt,
dan weer maandje WW, dan weer enkele maanden werken.

Schuiven die 26 weken waarbinnen de WW herleeft op met de tijd die men tussentijds in de ZW is?

De 26 uit 36 eis, word die ook verlengd met het aantal weken ZW?

Worden de 3 vakantieweken ook doorgeteld als zijnde werkweken? Ik krijg die niet doorbetaald, dit zit in mijn
vakantiebonnen inbegrepen.

Ik ben weer begonnen met werken tegen een lager loon dan vorig jaar. Is dat ook nog van invloed misschien?

Ik ben begin nov. 2011 in de WW gekomen en eind maart weer gaan werken. Ik had bijna 3 jaar WW recht opgebouwd.
Daarvan heb ik er dus nog bijna 2 1/2 jaar over. En ja hoor, na 2 weken werken; peesontsteking in de rechterpols.
Dan kun je dus echt niks meer, dus ZW via het UWV. Ik hoop zsm weer aan de gang te kunnen. Maar of ik dit jaar nog nieuwe WW rechten kan opbouwen? Zal niet meevallen, zeker aangezien ik buiten werk en ons werk erg weersaf-
afhankelijk is (schilderen). Uiterste herlevingsdatum is 26 sept. Maar zoals al eerder gezegd, in de ZW nu.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

In het algemeen is het zo dat de oude opgebouwde rechten op de WW uit arbeidsverleden blijven staan, behoudens veranderingen van regeringswege.

Rechten op WW bouw je op zolang je in dienstbetrekking bent. Daar vallen dus ook vakantieperioden en Ziektewetuitkeringen onder. Werknemers betalen sinds 2 jaar geen premie meer voor de WW. Wat voorheen een volle werknemers verzekering was, is door deze regeringsmaatregel een loze verzekering geworden en naar believen door de regering aan te passen. Als zij morgen besluiten dat de maximale WW duur nog maar 6 maanden zal zijn dan kan niemand daar nog wat aan doen. De WW pot is dan ook helemaal leeg en de geclaimde rechten worden nu uit de rijksbegroting betaald.

Afhankelijk van je rechten op WW zoals die waren op het moment dat je in de WW kwam (nov. 2011) en de toen geldende maximale WW duur, kan je dus gewoon steeds de WW laten herleven op het moment dat je weer werkloos wordt. Pas als je maximale WW duur is opgebruikt gaat de 26 uit 36 eis weer in. Maar in de perioden dat je werkt tellen die weer mee voor die 26 weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Bert47,

Je bent vanuit de WW-uitkering aan het werk gegaan en vervolgens ziek geworden (na 2 weken).
Je ontvangt nu een Ziektewet-uitkering van UWV.

Als je hersteld bent van je ziekte kun je een herleving van je (oude) WW-uitkering aanvragen.
De hoogte van je WW-uitkering is dan gelijk aan je oude uitkering. ( ook al ben je voor een lager loon aan het werk gegaan )

De einddatum van de herleving, 26 september is niet meer van toepassing.
Bij ziekte geldt deze termijn niet.

Voor de beoordeling van de wekeneis kijkt UWV niet naar de (normale) 36 weken. Deze periode wordt verlengd met de ziekteperiode.

Ik ga er vanuit dat je vakantieweken hebt gehad nadat je ziek bent geworden.
Dit is dan niet van belang.

Sterkte me je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare