Mag je afgewezen worden omdat je niet gelovig bent?

Het betreft een ICT bedrijf die administratie software ontwikkeld voor kerken en christelijke instanties.

Het ging om een vacature "helpdesk", telefonisch klanten ter woord staan met software en overige problemen / klachten op het gebied van ICT. Wanneer je goed bent in je vak gebied, mag je dan worden afgewezen omdat je niet christelijk bent?

12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Formeel waarschijnlijk niet, maar dit zullen ze niet direct zeggen. Als ze alleen gelovigen willen, ben je als niet-gelovige 'niet competent' of iets in die trant. En wat kun je daar nou tegen doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me wel voorstellen dat het bij zo'n bedrijf het best werkt als al het personeel de doelgroep begrijpt. Ook al ben je goed in het vak, het contact met de klanten moet ook soepel lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het ook zo gek dat een leerkracht wordt afgewezen op een pc basisschool als die atheïst is? Lijkt me niet....

Antwoorden (5)

Niet om die reden.
Maar als je 'niet in het team past' (omdat je niet het goede geloof aanhangt) wordt dat waarschijnlijk wel geaccepteerd.
Typisch gevalletje 'gelijk hebben' is niet hetzelfde als 'gelijk krijgen'.
Als je een en ander voor de rechter zou laten komen en gelijk zou krijgen wordt je direct weer ontslagen wegens een 'duurzaam verstoorde arbeidsrelatie'.
Geloofsgemeenschappen vormen, nog steeds, ook in nederland, vaak een gesloten wereldje waar je als buitenstaander moeilijk binnen komt.
Deel van onze zo hoog gewaardeerde cultuur waarschijnlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet om redenen van geloof.
Maar als je om die reden bent afgewezen is dat stom van de werkgever om dat zo te zeggen, langs de andere kant, wil je daar nog wel werken.
De arbeidsrelatie zal nooit meer goed komen als je dit zou afdwingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat een baas vrij om te kiezen wie hij aanneemt. Om jou daarvoor af te wijzen mag officieel niet. Maar als iemand beter past binnen het bedrijfsprofiel, dan is het logisch dat jij het niet wordt.
Ontslagen worden om deze rede is echter niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel niet.

Discriminatie op grond van geloofsovertuiging is verboden. Geloven dat er geen God is, is per definitie ook een geloofsovertuiging.
Belangrijker is hier, kun je het bewijzen en wat wil je ermee doen.
Je kunt een klacht indienen bij de NVP, om met hun advies eventueel een schadevergoeding te eissen via de rechter. Als het alleen om een vermoeden gaat, of er is je verteld dat je 'slecht in het team zal passen', word het lastig om je zaak te bewijzen. In dat geval zal een klacht vooral een waarschuwing voor het bedrijf zijn.
In ieder geval zal je de arbeidsplaats niet kunnen afdwingen. Het kan wel een effect hebben op de positie van mensen die na jou bij dat bedrijf solliciteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij vindt dat de EO met verboden dingen bezig is als ze een atheïst weigeren?
Discriminatie mag niet.
Bij discriminatie maak je onderscheid op eigenschappen van een persoon die niet direct relevant zijn of beschermde eigenschappen waar de werkgever maatregelen voor hoort te treffen (bijvoorbeeld bij handicap). Als ze je niet aannemen op basis van je geloof kan het om twee redenen:
-Omdat ze je jouw geloof niet leuk vinden
-Omdat ze inschatten dat jij om die reden niet past bij de werkzaamheden
Die laatste reden is natuurlijk een geldige reden, maar de eerste reden kan ook als geldig gezien worden. Een werkgever kan bijvoorbeeld inschatten dat je totaal niet in de bedrijfscultuur past, dan is het voor alle partijen het beste om jou niet aan te nemen.
Dus gewoon vragen stellen en niet speculeren of meteen discriminatie schreeuwen; daar schiet je niets mee op.