Mag een baas aan je vragen dat jij jou vrije dagen opneemt als hij geen klanten voor je hebt ?

Mijn baas heeft soms geen cliënten voor me en dan zegt hij neem maar vrije dagen/uren op want je hebt nog zoveel vrije dagen/uren over.

Meestal deed ik dat, maar nu denk ik dit kan toch zo niet door blijven gaan, omdat me baas niemand heeft moet ik mijn dagen /uren er voor gaan opnemen dus moet ik maar vrij nemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
IK werk in de Zorg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je misschien vertellen hoeveel uur je contract is?

Het beste antwoord

Een werkgever is verplicht de contractueel vastgelegde uren te betalen, ook als hij geen werk voor je heeft.
Als tegenprestatie mag hij dan wel vragen dat je daarvoor vakantie uren opneemt.

Maar dat mag niet onbeperkt.
De wettelijke vakantiedagen mogen niet voor dit doel gebruikt worden. (dit zijn de dagen waarop iedere werknemer minimaal wettelijk recht heeft.)

Alleen bovenwettelijke vakantie uren of tijd voor tijd uren mogen als tegenprestatie voor loondoorbetaling ingezet worden. Ook de uren die je uit vorige jaren hebt overgehouden en meegenomen naar het lopende jaar.

Zijn deze uren opgebruikt dan moet de werkgever je gewoon doorbetalen en dit als verlies boeken.

In goed overleg moet je daar samen met de werkgever wel uitkomen. Het is ook in jouw belang dat de werkgever niet te veel schade gaat lijden. Met wederzijds begrip kom je een heel eind...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat is heel vervelend. maar als je baas niets verdient en jou moet blijven betalen gaat hij failliet en dan heb je geen baan meer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Lekker he een min geven. maar in de zorg kun je ontslagen worden als er geen werk meer is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat dan als ik ineens geen vrije dagen meer over heb.
Omdat ik te veel opgenomen heb omdat hij niemand heeft voor mij ?
Moet ik dan soms salaris gaan inleveren ?
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dan kan het zijn dat er ontslag volgt omdat er geen werk meer is.
Je kan deze vraag beter voorleggen aan iemand van een vakbond (CNV, FNV, of een andere), als je lid bent kun je zo bellen. Vraag anders een collega (een vakbondslid) of dat hij/zij willen bellen met deze vraag. Ik neem aan dat er meer mensen zijn die met het zelfde zitten.
Als dit zo vaak gebeurd als je ons voorspiegelt is dit zeker een kwestie voor de vakbonden. Dit kun je zelf niet oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is heb jij bij je baas een arbeidsovereenkomst getekend en dat houdt in dat jij aangenomen bent voor een bepaald aantal uren in de maand. Die aantal uren hoor jij betaald te krijgen, mits het om een 0 uren contract gaat en jij voor langere tijd in de ziektewet zit.

Als jij een contract hebt voor 36 uur bijvoorbeeld dan hoor jij voor 36 uur betaald te worden al heeft je werkgever op dit moment minder clienten. Dat hij minder clienten heeft is niet het probleem van jou maar van je werkgever. Of liever gezegd, dat je werkgever even helemaal geen werk voor je heeft is het zijn opdracht dat jij naar huis mag, niet de jouwe. Hij kan jou niet verplichten tot het opnemen van vrije dagen.

Ik zou maar wel vast voor een andere baan gaan kijken, je baas heeft wel het recht te reorganiseren als er minder inkomsten zijn straks, dat kan inhouden dat er mensen ontslagen kunnen worden, dat recht heeft hij wel.