Hoe word ik prothesioloog? (dus protheses maken voor het gezicht: neus, ogen, oren etc, voor mensen die bijv. een ongeval hebben gehad.)

Ik kan geen opleiding vinden die hierop gericht is, tandtechniek komt er dan nog het meest bij in de buurt.
Wie weet meer?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

Daarvoor heb je een orthopedisch chirurg; die reconstrueert een en ander aan lichamen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Hij plaatst o.a. heupen en knieën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het betreft geen operatie.
Als het om ogen gaat (alleen de oogbol) word dit trouwens gedaan door een occulist.
Ik heb even gezocht op de combinatie van gezondheidszorg en techniek, en kom daarmee op 17 beroepen. Kijk maar eens in de lijst; er zit vast iets bij in jouw richting. ALs je vervolgens op die beroepen klikt vind je alle informatie over opleiding, loopbaan, inhoud van het werk, salaris etc.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen orthopedisch instrumentmakers en orthopedisch technici. Volgens mij is er een opleiding orthopedietechniek, maar ik ken ook wel mensen die meer vanuit een technische opleiding, óf vanuit bijvoorbeeld de ergotherapie uiteindelijk in dergelijk werk terecht zijn gekomen.

Maar voor echt de gezichtsprotheses moet je volgens mij wel instrumentmaker zijn, dat is een opleiding op HBO-niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou contact met een ziekenhuis opnemen en proberen een afspraak te maken met degene die degelijke protheses maakt. Die zal je ongetwijfeld meer informatie kunnen geven.