wat houdt een registeraccountant in en welke profiel/vakken heb je nodig?

ik zit in havo 5 en heb gehoord dat registeraccountant te maken heeft met economie en het leek me interessant maar weet niet precies wat het inhoud

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Accountancy houdt in: jaarcijfers/balansen/etc. controleren en adviezen geven aan bedrijven. Kloppen financiële gegevens van bedrijven, plegen ze geen fraude (belastingen), klopt de financiële informatie die vrijgegeven wordt (i.v.m. belangen beleggers)

Zelf wil ik ook registeraccountant worden en ik heb me er wel een beetje in verdiept.

Je kunt naar de hogeschool, dan wordt je gewoon accountant. Dit houdt in jaarcijfers controleren, e.d. van klein- en middenbedrijven.

Als je naar de universiteit gaat kun je registeraccountant worden. Je mag dan tevens adviezen geven en volgens mij grote bedrijven controleren. Na één jaar hbo kun je ook naar de universiteit.

Je kunt ook direct na het vwo studeren en werken tegelijk op Nyenrode, niet op jou van toepassing...

De opleiding duurt samengevat heel lang.

Accountancy heeft een slecht imago. Daarom willen weinig mensen het worden en gaan de lonen omhoog. Vandaar ook de acties om het imago te verbeteren. Op de onderstaande sites volgt meer uitleg. Hogeschool/universiteit, kies maar. Het ontwerp van deze site is typisch voor de acties om het imago te verbeteren: "accountancy is meer dan alleen cijfers".

http://www.eenaccountantzietalles.nl/Opleidingstraject/Hogeschool/

http://www.eenaccountantzietalles.nl/Opleidingstraject/Universiteit/

Mvg,
Danny

Toegevoegd na 4 minuten:
voor de vakken zie onderstaande site (p.s.: M&O lijkt me handig)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

or moet je een universitaire studie gaan volgen en dan kun je jaarrekening goedkeuren en administratieve (financiele) adviezen geven aan bedrijven. Een zware en stevige studie.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de studie bedrijfs economie ben je accountant, voor RA, moet je nog een aanvullende opleiding volgen met theorie en praktijk, van 2,5 jaar.
Na het volgen van de studie bedrijfs economie aan de universiteit, doe je nog een deeltijd opleiding tot register accountant (RA), dit duurt nog 2,5 jaar. Praktijk en theorie.
Je kan geloof ik, ook via het vwo.

Heb het even nagekeken, je kan idd ook met een vwo, de deeltijd opleiding gaan doen, die zal dan wel langer duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus ik moet eerst hbo en dan naar universiteit richting economie (Accountant) studeren en dan nog 2,5 jaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die laatste 2,5 jaar is naast een baan, meestal ga je dan op vrijdag naar de universiteit, dus je verdient dan wel al.
Je kan ook gewoon Accountancy studeren op het HBO. Daarmee kan je ook registeraccountant worden en als je dan wilt doorleren, kan je altijd nog naar de universiteit.