Wie kan mij dit uitleggen? Als ik vrij vraag voor mijn werk, moet ik kiezen uit een aantal 'verlofpotten', maar ik begrijp niet wat ze inhouden:

'wettelijk verlof'
'bovenwettelijk verlof'
'Persoonlijk Levensfase Budget'
'restant verlof 2011'
'geen voorkeur'

12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Sinds 1 januari 2012 is er een nieuwe wet van kracht. Lees:

Sinds 1 januari 2012 moeten werknemers hun wettelijke vakantiedagen binnen 6 maanden na het opbouwjaar opnemen. Daarna komen deze dagen te vervallen. Vakantiedagen opgebouwd in 2012 vervallen dus op 1 juli 2013.
Voor vakantiedagen die in de jaren vóór 2012 zijn opgebouwd, geldt nog wel een vervaltermijn van 5 jaar.
Omdat lang uitstellen van vakantie de gezondheid en veiligheid van werknemers in gevaar kan brengen, wil het kabinet hiermee stimuleren dat werknemers regelmatig vakantie opnemen en niet jarenlang dagen opsparen.

Kortom:
Vraag je leidinggevende even na welke uren je als eerste op moet maken. Mocht het zo zijn dat je vanuit de verkeerde pot je vakantie uren opneemt en uiteindelijk een X aantal uur mee kunt nemen naar het nieuwe jaar, dan is de kans aanwezig dat deze uren na een half jaar vervallen en dan ben je ze dus kwijt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor sommige redenen om vrij te vragen krijg je je dagen terug. Bv voor een begrafenis of verhuizing.
Dat is wettelijk verlof.
Misschien heb je nog vakantiedagen over van vorig jaar, dan is dat restant verlof.
Sommige bedrijven hebben een spaarsysteem voor verlof, dan kun je extra vakantie sparen, PLB.
Wil je gewoon vrij, dan hoef je niks aan te kruisen. Vermeld dan gewoon 'vakantiedagen'.
Vertrouw je t niet helemaal checn dan bij je leidinggevende
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling van het hierboven gegeven antwoord zou ik inderdaad zeggen, vraag het na bij je leidinggevende of bij personeelszaken. Die kunnen het je precies aanwijzen en/of een voorbeeld geven.