Dat hangt normaal gesproken af van je contract, je werkgever kan er voor kiezen om je loon inclusief vakantiegeld en -uren uit te betalen (wat een iets hoger uurloon oplevert, maar waarbij je geen recht hebt op doorbetaalde vakantie) of kan vakantiedagen en -uren laten opbouwen, waarbij een bepaald percentage van je loon gereserveerd wordt. Combinaties zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld dat je vakantiegeld bij je uurloon zit maar de vakantiedagen niet.

Je zult dus in je contract moeten kijken. Op een site over de CAO horeca kwam ik het volgende tegen:

"Horeca vakantiedagen

Een werknemer bouwt per gewerkt arbeidsuur waarover recht op loon of recht op compensatie volgens de overwerkregeling of de feestdagenregeling bestaat 0,096 vakantie-uren op. Deze opbouw dient ook te worden berekend over het aantal uren dat de werknemer vakantie geniet."

Blijkbaar is het dus gangbaar om een vakantieuren op te bouwen (0,096 per gewerkt uur) maar jouw contact kan iets anders zeggen. In elk geval heb je óf recht op uitbetaling van de vakantieuren, óf recht op een x-tal dagen doorbetaalde vakantie.

Als het gaat om vakantie waarin je niet-doorbetaald wordt, dan moet je werkgever je 'in redelijkheid' in de gelegenheid stellen om op vakantie te gaan, en moet jij eventuele vakantieplannen op tijd doorgeven zodat er in de planning rekening mee gehouden kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jouw vakantieuren worden berekend aan de hand van jouw daadwerkelijk gewerkte uren en de vakantietoeslag wordt berekend over het verdiende brutoloon. Het maakt hierbij in principe niet uit hoeveel uren in het contract zijn overeengekomen.