Wat is een pre-sales consultant?

Ik zag laatste een vacature, misschien ben ik geinteresseerd, maar ik heb geen flauw benul wat het is. Iemand enig idee wat dit is en welk verdienpatroon hierbij hoort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Voor de verkoop van een product heb je een verkoper nodig. Hij weet alles van het product.

Je kunt de pre-sales consultant zien als een deskundig hulpje of als teamgenoot van de verkoper. Hij weet niet alles van het product, maar wel genoeg om een goed verkoopplan te maken. Al voor het product verkrijgbaar is, heeft de pre-sales consultant al voorwerk gedaan. Hij heeft nagedacht wat de wensen van de klant zouden kunnen zijn, en hoe het bedrijf daar op in kan spelen, hoe het product het beste in de markt gezet kan worden, en hoe het moet met de serviceverlening.

Dat zijn allemaal zaken die net iets gespecialiseerder zijn, dan alleen de verkoop van het product, en waar de verkoper te weinig vanaf weet.

Hieronder een verhaal van een pre-sales consultant, over wat zijn taak nu eigenlijk is. Helaas lukt het de schrijver nauwelijks om het in Jip en Janneke taal uit te leggen, zodat jij en ik het ook kunnen begrijpen. Het gebruik van woorden als salescycle, prospect en RFI doet het vermoeden rijzen, dat deze pre sales consultant alleen nog maar kan praten met zijn collega's, maar er valt best nog iets zinnigs te lezen:
http://www.salesiseenvak.nl/de-rol-van-een-pre-sales-consultant/

Over het salaris valt weinig te zeggen: je komt op het internet bruto 4000 en 5000 tegen, maar dat zegt niet zoveel; het ligt er maar aan hoe groot het bedrijf is, en hoe belangrijk je product. En vooral hoe goed je bent.

Hier ook nog een vacature, waar iets over de taakomschrijving te lezen valt:
http://www.ambitiouspeople.nl/vacatures/vacature-pre-sales-consultant-375733-11.html