Hoe gaat het in zijn werk om op staande voet ontslag te nemen?

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens gaat het om een bijbaantje, dus heb verder niks met de ww te maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan zeg je tegen je baas:
Ik neem op staande voet ontslag.
En dan ga je naar huis.

Door een ontslag op staande voet eindigt de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang.

Je hebt dan dus geen recht meer op loon, toeslagen
etc.

Maar ook geen recht op een ww uitkering, als je dat ontslag zelf hebt genomen.

Tenzij er zeer dringende redenen voor zijn.
Maar die moet je zelf nagaan in de voor jou geldende CAO en/of contract.
Je moet hierbij denken aan een ernstige verwijtbare gedraging van de werkgever zoals: mishandeling of een grove belediging, aanranding of zoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
+ Toevoeging: als je op staande voet ontslag neemt terwijl er een opzegtermijn geldt, mag de werkgever eventuele kosten die voortvloeien uit jouw vertrek op jou verhalen. Als je nog in je proeftijd zit, is er geen sprake van een opzegtermijn en mag je dus te allen tijde op staande voet ontslag nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo goede aanvulling, dat miste ik nog in het verhaal.

Andere antwoorden (1)

Als er in je contract een opzegtermijn vermeld staat heb je je daar wettelijk aan te houden. Je moet de werkgever de kans geven een opvolger voor je te zoeken. Vaak valt er wel iets te regelen, maar hierover zul je in overleg moeten treden met je werkgever. Overigens is het ook niet echt netjes om zomaar er vandoor te gaan. Denk er ook aan dat dit tegen je kan werken als ze ooit bij deze werkgever referenties over je opvragen. Succes ermee!