Welke baan kan je naast post bezorgen doen om boven de bijstand te komen?

Ik heb nu een bijstands uitkering en heb een wsw indicatie, nu kan ik bij de post gaan werken voor 15 uur per week maar dan verdien ik niets meer dan de bijstandsnorm, dus ik moet iets erbij naast doen voor de ochtend-uren, wat zou ik erbij naast kunnen doen om boven de bijstand te komen kwa geld, want heb een eigen huis. Of moet ik dit helemaal niet doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Je kan de schoonmaak proberen, over het algemeen werk genoeg en makkelijk een paar uurtjes per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je rijbewijs B hebt, zou je schoolkinderen kunnen gaan rijden met een taxibus, of gehandicapten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk moet je gaan werken! Je zult zien hoe bevrijdend het is om geld in je zak te hebben dat je verdient hebt in plaats van je hand op te houden.
Met werk kom je weer in contact met andere die werken, die hebben weer contact met mensen die ook werk weten en je verder kunnen helpen. Je creeert als het ware je eigen kansen.
Er is niets ergers dan passief zijn. Dat is niet goed voor je liefdesleven en niet goed voor je ontwikkeling.
Stap in het leven en ga er voor!
Wat je erbij kunt doen... ik zou eerst eens beginnen en het een paar maanden volhouden. Dan merk je op welk moment van de dag je het meeste power over hebt. Misschien is het voor jou dan wel beter om in het weekend wat bij te klussen, of inderdaad 's morgens. Wie weet, je zult merken dat er veel meer mogelijkheden zijn als je weer actief deelneemt aan de samenleving.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het geld dat ik verdien word weer ingehouden op de bijstand, dus je werkt voor niets? Ze vullen dat weer aan tot dit niveau dus je verdient niets meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werken is meer dan alleen maar geld verdienen.
Het is ook jezelf [en je omgeving] bewijzen dat jij je eigen hoofd boven water kunt houden. Stop met rekenen en begin met denken, je zult verbaast staan over je verkregen eigenwaarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Balisto: je verdiende geldt wordt niet ingehouden, maar je hebt een lagere uitkering nodig als je werkt. Je loon hou je gewoon hoor. Alleen je totale inkomen blijft gelijk, totdat je genoeg verdient en je met je salaris zélf op of boven het sociaal minimum komt. Maar hoezo werk je voor niets als je inkomen er niet hoger door wordt? Ik heb zelf een Wajong-uitkering. Doordat ik dit jaar wat meer ben gaan werken, wordt mogelijk (UWV moet dat nog uitrekenen) m'n totale inkomen zelfs láger dit jaar. Zolang ik m'n huur ervan kan betalen, is dat voor mij zeker geen reden om minder te gaan werken. Je wilt toch vooruit, je capaciteiten benutten, collega's ontmoeten, iets zinnigs doen met je tijd, het gevoel hebben dat je iets bijdraagt, dat je (steeds meer) je eigen broek op kunt houden ondanks je handicap? En ook: je moet nieuwe kansen voor jezelf creëren, wat Mokum in feite ook al zegt. Door te werken breidt je netwerk zich uit, wordt je CV interessanter, bouw je je eigen belastbaarheid op, en zo heb je ook steeds meer kans op een baan met meer uren of beter salaris, zodat je uiteindelijk misschien wél boven dat bijstandsniveau uit zult komen. En al zou dat laatste niet lukken: de helft van je geld zelf verdienen, is al heel wat beter dan het volledige bedrag zomaar op je rekening gestort krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je antwoord trouwens een + Mokum, al was het maar om die belachelijke - te compenseren. Er is iemand langsgekomen die even alle antwoorden van minnetjes heeft voorzien zonder enige uitleg. Nice. Je hebt gewoon volkomen gelijk. Ik heb jarenlang thuisgezeten om ik echt de deur niet uit kón, en juist dan ga je de intrinsieke waarde van werk nog meer zien. Je werkt niet puur vanwege het geld dat aan het eind van de maand op je bankrekening staat, je werkt omdat werken ongelofelijk goed voor je is. Júist als je een handicap hebt, want dan wordt je netwerk al snel kleiner, terwijl je het extra nodig hebt. Mooi gezegd ook: je creëert je eigen kansen, en "stap in het leven en ga ervoor" +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik me dan wel afvraag stel ik werk 15 uur in de week en je verdient 500 euro, word dit dan aangevuld door de bijstand of word er gezegd dat je moet zoeken naar werk voor 36 uur en dat je uit die bijstand komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je minder verdient dan het sociaal minimum, wordt je inkomen aangevuld vanuit de Bijstand. Mits je natuurlijk voldoet aan de voorwaarden daarvoor. Je blijft wel gewoon je sollicitatieplicht houden, dus je bent inderdaad verplicht om dan te zoeken naar iets waarmee je uiteindelijk wél op of boven het sociaal minimum komt. Tenzij je vanwege je handicap niet fulltime kúnt werken, dan wordt het een ander verhaal. Dus ja: je inkomen wordt aangevuld tot Bijstandsniveau. Maar zolang dat nodig is, zit je nog in de Bijstand. Daarom zijn dus alle regels (inclusief sollicitatieplicht) die daarbij horen, van toepassing.
ik zou een krantewijk nemen en daarna schoolkinderen rijden dan je postwijk en daarna de schoolkinderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een eigen huis is natuurlijk nog éxtra motivatie om zo snel mogelijk uit de Bijstand te komen, want je wilt voorkomen dat je het eventueel zou moeten verkopen.

Je hebt een WSW-indicatie, zeg je. Dat betekent dat je een arbeidshandicap hebt, en je aangewezen bent op een aangepaste of beschutte werkomgeving. Nu heb je de grote pech dat er juist op die WSW flink bezuinigd wordt de komende tijd. Als het dus voor jou mogelijk is om met begeleiding bij een gewoon bedrijf te werken, zou ik daar op inzetten als ik jou was. Ben je al bekend bij het UWV? Je kunt daar de SFB-status aanvragen, de 'structureel functioneel beperkte'-status. Dat geeft een werkgever bepaalde financiële voordelen als hij jou aanneemt, en bovendien heb jij daardoor recht op allerlei voorzieningen op de werkplek, zoals een jobcoach. Het hangt allemaal natuurlijk af van de reden dat jij een WSW-indicatie hebt, en welke aanpassingen en begeleiding je nodig hebt. Maar vanwege alle komende bezuinigingen kun je in het algemeen als arbeidsbeperkte op dit moment beter bij een gewoon bedrijf werken dan voor de WSW.

Naast je baan bij de post zou je inderdaad nog uren erbij kunnen zoeken in een andere baan, of je gaat op zoek naar een baan voor meer uren en stopt met bezorgen van post als je ergens anders iets vindt.

Ik vind het moeilijk om je te adviseren over wát je zou kunnen doen, omdat ik je handicap niet ken. Als ik blijf in de lijn van het postbezorgen, zou je een kranten- of folderwijk erbij kunnen nemen, of solliciteren als bezorger op een pakketdienst, maaltijdvoorziening voor ouderen, of iets anders in die richting. Maar je hebt bijvoorbeeld ook Annie Connect, een callcenter dat zich o.a. richt op werknemers met een arbeidshandicap, en waarbij je ook veel vanuit huis zou kunnen werken (www.annie.nl). Zo is er nog veel meer te bedenken, maar daar kun je beter over praten met iemand die jouw beperkingen, achtergrond, interesses en opleiding kent. Bij de sociale dienst kan de bijstandsconsulent hierover meedenken, maar je kunt ook terecht bij het WERKbedrijf in je woonplaats (www.werk.nl)

Houd verder ook vacaturesites en lokale kranten in de gaten. Ook als je niet precies weet wat je zoekt, want je komt er ook door op nieuwe ideeën.