vanaf 2007 ziek geweest,is bekent bij sociaal dienst,elke jaar voor controle geweest,dit jaar ontving brief tot 2014 wachten, kan ik afkeuring vragen?

ik ben 47 jaar oud ben ik alleenstaande moeder mijn vraag is dat of om welke redenen kan ik bezwaar briefje naar sociaal dienst toe sturen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
waar wil je bezwaar tegen maken wat is je vraag nu precies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betekent het stukje 'dit jaar ontving brief tot 2014 wachten'? Wat moet tot 2014 wachten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dit jaar ontving ik een briefje van sociaal deinst dat ik tot 2014 mag weer thuis blijven en niet hoef te werken, mijn vraag is dat iemand weet of kent mijn situatie bij sociaal dienst? of iemand er ervaring van heeft ?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
geen idee waar dit over gaat

Antwoorden (4)

Bezwaar maken kan altijd, of het zin heeft is een tweede. Misschien krijg je je volledige afkeuring, misschien wordt je eerder opgetoepen. Het uwv is niet meer zo snel of makkelijk met afkeuren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sociale dienst krijgt hierover bericht via het UWV. maar als jij denkt dat je wel kunt werken dan moet je dat aangeven en ga je solliciteren. Als je wilt worden afgekeurd dan zul je moeten afwachten ik weet niet wat je anders wil. Het is niet zo dat je meer geld gaat krijgen als je bent afgekeurd. daarnaast moet je regelmatig worden herkeurd.
12 jaar geleden
Als ik je goed begrijp, ben je vanaf 2007 ziek, heb je nu een uitkering via de Sociale Dienst, (misschien met ontheffing sollicitatieplicht wegens ziekte) en wordt die situatie pas in 2014 herbeoordeeld.
Je kunt wel een keuring bij het UWV vragen om te kijken in hoeverre je arbeids(on)geschikt bent, maar stel dat je afgekeurd zou worden, dan is het enige dat misschien verandert de naam en afkomst van je uitkering. Ook als je volledig afgekeurd zou worden, krijg je te maken met herkeuringen.
Dus ik zie niet wat je te 'winnen' zou hebben bij bezwaarmaken tegen het besluit van de Sociale Dienst om pas in 2014 weer op controle te moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet precies waar je bezwaar tegen wilt maken. Je hebt - begrijp ik uit de reacties onder de vraag - nu tot 2014 een vrijstelling van de sollicitatieplicht. Als je het daar niet mee eens bent omdat je zelf vindt dat je wél kunt werken, kun je daar bezwaar tegen maken, maar je mag ook gewoon gaan solliciteren en laten zien dat je wel degelijk kunt werken.

Als je bezwaar wilt maken tegen de duur van deze beslissing (en je dus liever wat langer een ontheffing wilt van de sollicitatieplicht) kan dat ook, maar dat is niet zo zinvol. De sociale dienst wil graag een vinger aan de pols houden om te kijken of je na 2014 weer meer belastbaar bent. Iedereen die een ontheffing heeft van de sollicitatieplicht, willen ze af en toe opnieuw beoordelen. Voor jou maakt het weinig uit, want als je in 2014 nog steeds ziek bent, krijg je gewoon weer opnieuw een ontheffing.

Over dat aanvragen van 'afkeuring': de sociale dienst keurt niet. Je kunt een vrijstelling krijgen van de sollicitatieplicht, maar de sociale dienst is niet bij machte om je 'af te keuren voor werk' zoals dat in de volksmond heet als iemand een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgt van het UWV (dus WAO, WIA, of Wajong). Daar heb je alleen recht op als je ziek werd terwijl je daarvoor verzekerd was, of - zoals bij de Wajong- al voor je 18e. Je kunt dus niet via de sociale dienst worden afgekeurd voor werk. Als iemand die een Bijstandsuitkering ontvangt, niet in staat is om te werken, krijgt die een vrijstelling van de sollicitieplicht. Maar je blijft wel gewoon in de Bijstand.