kan een winkel waarin je werkt verplichten om kleding te kopen van de winkel? zodat je die aandoet als je aan het werk bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mac donalds? Ja je moet je eigen kleren kopen.
Rieneke1
12 jaar geleden
niels, in kledingzaken gebeurt dat ook wel, maar dan krijg je wel leuke korting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahah nee geen Mac Donals ik heb het over een KLEDING winkel Niels :)!!! vind het echt een rare regel,. hoorde het van een vriendin dat zij VERPLICHT iets moet kopen, liefts collectie gebonden,dus elke collectie nieuwe kleding kopen.. vind het echt belachelijk aangezien de baas daar natuurlijk een leuke omzet opmaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verplichten weet ik niet, maar het is wel meer dan normaal dat ze je dan een korting geven.

Het beste antwoord

Als je zelf werkkleding moet aanschaffen kunnen ze je nooit verplichten om dit bij hun eigen winkel te kopen. Je kan dan zelf bepalen waar je je "werkkleding" haalt.

Willen ze perse een bepaald merk/type dan zullen ze dat volgensmij zelf moeten verstrekken.

Als er een bedrijfsnaam/logo op staat en ze verplichten je dat te dragen dan is het al helemaal voor de rekening van je werkgever.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het in je contract staat, en je dat zelf hebt ondertekent, dan kan je er natuurlijk niks van zeggen en zul je het inderdaad daar moeten aanschaffen. Maar ik neem aan dat het niet in je contract staat anders had je vast deze vraag niet gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het bedrijfskleding is kan men dit verplichten, maar als het een boetiek is dan kunnen ze je dit niet verplichten. Begrijp wel dat ze willen dat je er modieus uit ziet. Je bent wel het visitekaartje van de winkel. Misschien kun je het met leuke korting kopen dan heb jij ook een voordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een boetiek kan dat verplichten.
Kwestie van contract.
als je ergens werkt is het tegen de wet om verplicht wat te kopen dan heef tde baas een ander doeleind dus het antwoord is nee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker kan dat.

Kwestie van arbeidsvoorwaarden.

Als dat bekend is als je daar komt werken,
dan is daar niets mis mee.
Want dan kan je zelf bepalen of je daarmee wel akkoord kan gaan.
Vind je het niks, dan neem je de baan niet.

Als het gaat om een nieuwe regel,
dus als je er al een tijd werkt en ze gaan dat
dan invoeren, dan is het een andere kwestie.

Men mag niet zomaal eenzijdig de arbeidsvoorwaarden veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je was me net voor, +
Als dat in je contract staat wel, dan heb jij daar vrijwillig voor getekend, het is wel de gewoonte dat je dan korting op de kleding krijgt, bij veel kledingwinkels mag het personeel kleding lenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen

Dit zou de werkgever een monopoliepositie geven, een werkgever kan en mag nimmer een werknemer verplichten diensten of goederen van hem af te nemen, ook niet in een arbeidscontract.

Werkgever kan wel eisen stellen aan de kleding die gedragen wordt op de werkvloer.