Hoeveel belasting zit er op een ontslagpremie?

Het begint erg aannemelijk te worden dat mijn werkgever van me af wil. Als deze mij een ontslagpremie (bijvoorbeeld 3 maandlonen) voorstelt. Met hoeveel belasting moet ik dan rekening houden?

Ofwel: Is een ontslagpremie extra zwaar belast ten opzichte van mijn normale loon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Beerg;

Een ontslagpremie wordt, net zoals alle vergoedingen die bovenop het normale salaris worden uitgekeerd, belast met het hoge tarief van 52%. Een vergoeding ter grootte van drie maandsalarissen is niet groot genoeg voor een stamrecht-BV, maar misschien zijn er andere mogelijkheden (lijfrentes, hypotheekaflossingen, weetikveel) die de fiscale druk wat kunnen beperken. Helemaal belastingvrij zul je het nooit ontvangen, maar je kunt soms de betaling van belasting uitstellen tot een gunstiger tijdstip. Vraag eens na bij iemand die verstand heeft van fiscale zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor. Een ontslagpremie behoort gewoon tot de belastbare inkomsten. Je hoeft er niet meer, maar ook niet minder belasting over te betalen.
Sterkte trouwens, mocht je idd ontslagen worden.
O ja, nooit akkoord gaan met je ontslag, altijd protesteren, anders kan je je recht op WW verspelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De premie zal dan wel door de kantonrechter bepaalt worden, maar wil in dit geval wel voorbereid zijn. Echter ik heb ook een 13e maand extra en die is ook veel zwaarder belast dan mijn normale loon. Ik dacht dat ik hier dus ook mee te kan maken krijg in zo een geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal het later vandaag eens even vragen aan iemand die het echt goed weet, dan zet ik hier nog wel een toevoeging op mijn antwoord. Ik wilde je eigenlijk vooral even waarschuwen dat je niet akkoord moet gaan ivm recht op WW.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartelijk dank alvast. En ik zit in een ietwat bijzondere situatie. Ik ben op dit moment ziek en heb daardoor ook een conflict gekregen met het bedrijf. Ze geloven mij en mijn arbo arts niet en hebben hun wantrouwen hierover uitgesproken. De arbo arts stelde voor dat het beter is om uit elkaar te gaan en hier zijn wel regelingen voor. Echter moet ik eerst medisch gezien beter zijn EN zelf hiervoor het initiatief NIET nemen. Anders ben ik idd het haasje. Optie is om elk voorstel bij het juridisch loket na te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten kan je niet ontslagen worden zolang je ziek bent. Heel goed idee van je om bij een juridisch loket of rechtswinkel raad en advies te vragen. Sterkte ermee.
Kijk wat vorig jaar je bruto totale jaarinkomen was

en tel daar deze ontslagpremie bij op

en kijk in welke schijf welk deel van je inkomen valt.

Je betaalt hetzelfde percentage als vorig jaar,
tenzij je *door de ontslag premie* in een hogere schaal valt,
dan betaal je het hogere percentage *voor DAT DEEL dat je boven de eerdere schijf* uitkomt. Niet over de hele ontslagpremie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies.
Over je salaris wordt loonbelasting geheven. Je bruto jaarsalaris wordt verdeeld in 'schijven'. Voor elke schijf geldt een ander tarief (percentage). Op je brutoloon wordt de zgn overhevelingstoeslag in mindering gebracht bij de berekening van de te betalen belasting. Omdat de overhevelingstoeslag niet geldt voor alle toeslagen, eindejaarsuitkeringen en andere extraatjes, gaat daar iets meer belasting vanaf.