Hoe kun je de werktijd berekenen als iemand onderweg naar huis een klant bezoekt en daarvoor om moet rijden?

Normaal gesproken stopt de werktijd bij vertrek werknemer en gaat dan naar huis. Als in de rit naar huis een klant wordt bezocht die buiten de huisroute ligt, wanneer stopt de werktijd dan?

12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De werktijd stopt zodra de werknemer de afspraak bij de laatste klant heeft afgerond en op weg naar huis is. Dat dit toevallig dichterbij huis is dan zijn dienstlocatie is niet relevant. Op andere dagen heeft de werknemer een keer een afspraak die verder van huis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de CAO af. Maar meestal is het zo:
Bij mensen met een vaste standplaats is het bezoeken van een klant werk en valt de reistijd geheel als werktijd te beschouwen en wordt ook de reis vergoed buiten de normale woon-werkverkeer vergoeding om. Bij mensen met ambulante functies is ook de volledige reistijd werktijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
En met de reistijd geheel bedoel je tot aan huis toch?
Zou het niet normaal en reeel zijn om de werknemer dan door te betalen tot verlaten van het pand van de klant? Laat de werknemer een bezoekrapport invullen (voor zover die dat niet al deed) met begin en eindtijd. Kilometers worden naar ik meen standaard bijgehouden, en als dat niet zo is, zijn de kilometers te berekenen online. Kom mekaar een beetje tegemoet, laat een keer de uren voor wat ze zijn, en als de werknemer een keer te laat is door sneeuw, regen, dokter oid. is de boel weer een beetje gecompenseerd. Geven en nemen denk ik. Succes.
Overigens is het bij ons op het werk zo dat de buitendienstmedewerker betaald krijgt tot 1700uur, want dan is de werkdag voorbij. Wat je daarna doorwerkt of rijdt is je eigen tijd.